קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

עקרונות הדישון בגפן מאכל בחממות

הגפן (Vitis Vinifera) היא גידול עתיק יומין באזורנו. ישנן עדויות רבות לכך- עדויות כתובות ואזכורים לגפן וליין בתנ"ך ובמקורות היהודיים המאוחרים יותר, וכן עדויות ארכאולוגיות רבות מכל רחבי הארץ.
עד לפני כמה עשרות שנים לא הייתה אבחנה ברורה בין זנים למאכל לבין זנים ליין, וכן צורת הגידול הייתה זהה, לרוב בצורת גביע ולעיתים בצורת סוכה. מאז השתנה הענף בצורה ניכרת, התפתחו זני מאכל המצטיינים בגרגר גדול, אשכול גדול יחסית, רמת מוצקות טובה וכמובן זנים חסרי חרצן. גם שיטת הגידול השתנתה, וכיום מגדלים זנים למאכל לרוב בנטיעה צפופה יחסית ובהדליה בצורת Y.

 

בשנים האחרונות טופחו בארץ וכן הובאו מחו"ל זנים המסוגלים לשאת פרי משלב מוקדם מאוד בעונה (מרץ-אפריל) וכמעט עד החורף (נובמבר-דצמבר). היכולת להקדים כל כך את עונת הגידול הטבעית של הגפן כרוכה באפשרות לעורר את הגפן לפני הזמן הטבעי, וכן ביצירה של תנאי גידול בהם הגפן חשופה לטמפרטורות חמימות יחסית. על מנת לייצר תנאים כאלו מגדלים את הגפן באזורים חמים יחסית (בקעה, ערבה) וכן במקרים רבים מגדלים את הגפן בתוך חממה.
גידול גפן בחממה מצריך התאמות מבחינת משטר הגיזום וכן מבחינת משטר ההשקיה והדישון. כרמים בחממה נזמרים פעמיים בשנה, לפני התעוררות ולאחר בציר ועל כן ישנן למעשה שתי עונות גידול בשנה אחת – עונה נושאת פרי בחורף ועונה וגטטיבית בקיץ.

 

ממשק הדישון:

בעונת החורף, נושאת הפרי, מומלץ לבצע בדיקת פטוטרות בשלב הפריחה, ולקבוע את ממשק הדישון לפי התוצאות. לאחרונה התחלנו לבצע בדיקות פטוטרות במעבדת 'דשן גת' במפעל דרום. בנוסף לנתונים אלו יש להתחשב בסוג הקרקע וביבול המתוכנן. צורת הדישון הנכונה בגפן בחממה נמצאת עדיין בתהליך של למידה, אך ישנם כללים בסיסיים עליהם רצוי להקפיד:
חנקן – כמות החנקן לעונה היא כ 10-14 ק"ג לדונם, בהתאם לפוטנציאל היבול של הזן. מומלץ לדשן משלב הלבלוב ועד חנטה 2-3 ק"ג אמון חנקתי אואוראן, בתוספת תכשיר ברזל פרוגת במינון של כ 5 ליטר לדונם.
בשלב זה של הגידול ישנם מגדלים שנותנים ברזל בלבד ולא מדשנים בחנקן כלל בגלל חשש מנשירת חנטים.
משלב החנטה ועד שבועיים לפני בציר מומלץ להוסיף עוד 8-10 ק"ג/דונם של חנקן.
זרחן – מומלץ לדשן בתחמוצת זרחן כ 3-5 ק"ג/דונם לאורך העונה. לרוב ניתנת המנה הנמוכה אך הקרקעות גירניות מומלץ לתת את המנה הגבוהה.
אשלגן – מומלץ לתת תחמוצת אשלגן כ15-20 ק"ג/דונם לאורך העונה.
מהחנטה ועד הבציר מומלץ להשתמש בתמיסות 'טוב' או 'עילית' ביחס של N:P:K 2:1:3 או 2:1:4. במחזור הגידול הוגטטיבי מומלץ להוסיף ולדשן ב 3 ק"ג/דונם חנקן, במיוחד עבור מגדלים שאינם מדשנים בתקופת הלבלוב.
צורת גידול זו של גפן 'כופה' על הגפן לגדול בתנאים שאינם מיטביים. מסיבה זו אנו עורכים בימים אלו ניסיונות בשילוב של חומרים ביוסטימולנטים(ביו-הומיגת, אצות גת 21, אצות גת 30) בממשק הדישון, בכרם מאכל בבקעה. חומרים אלו ממריצים התפתחות בית שורשים וכן עוזרים להפעלת מנגנונים של התמודדות עם עקות שונות כגון יובש, קור ועוד בצמח, ועל כן אנו צופים פוטנציאל לשיפור הגידול באמצעות השימוש בהם.

 

מומלץ להסתייע באגרונום 'דשן-גת' באזורכם לקביעת ממשק דישון מיטבי בתנאים אלו.

יעקב הניג
אגרונום
054-4361147
yacovh@deshengat.co.il

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

דילוג לתוכן