קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

נסיונות עם מעכב נטרפיקציה באבוקדו

דישון אבוקדו בדשן "טוב בלו" (משפחה חדשה של תמיסות דשן המכילה חומר לפירוק איטי של החנקן).
אבוקדו הוא גידול סובטרופי, שמוצאו ממרכז אמריקה. לארץ הגיע בתחילת המאה ה20 אבל הגידול המסחרי החל רק בשנות ה60 של המאה שעברה.
כגידול סובטרופי, האבוקדו רגיש למזג אויר קר, קרקעות מלוחות ולא מנוקזות, ועם זאת דורש השקיה מרובה, ובעל העדפה מובהקת לרמת חומציות נמוכה באזור בית השורשים.
מאפיין מובהק של הגידול הוא מערכת השורשים הרדודה שלו. לרוב, עיקר מערכת השורשים הפעילה של האבוקדו מגיעה לעומק של 15-20 ס"מ בלבד, גם במטע הבוגר. עובדה זו מחייבת את המגדל לתכנן את ההשקיה, ובעיקר את הדישון בהתאם.
בגידול האבוקדו מקובל לדשן 30 ק"ג חנקן בעונה בתוספת זרחן ואשלגן. החנקן יכול להינתן כאמון, חנקה או כאוריאה.

 

חנקן זה, עובר תהליכי פירוק בשני שלבים מאמון, דרך חנקית לחנקה לפי הסכמה הבאה:

 
 

פירוק זה מתבצע ע"י חיידקים. בסיום תהליך הפירוק מטען החנקן משתנה מחיובי (באמון) לשלילי (בחנקה) מה שגורם לחנקן להיות נייד מאוד בקרקע ומכאן המושג שטיפת חנקות.
מעבר לחוסר היעילות הכלכלית הנעוצה בהדחת דשן יקר אל מתחת לבית השורשים, הרי ששטיפת החנקות מהווה בעיה סביבתית קשה בשל זיהום מי תהום. מניסיוננו בשנים האחרונות, כ 30% מהחנקן הניתן במהלך עונת הגידול נשטף אל מתחת לבית השורשים.
אנו בדשן גת משווקים לראשונה בישראל משפחת הרכבי דשן חדשה, "טוב בלו", המכילה חומר המעכב את פעילות החיידקים מפרקי החנקן. שימוש בדשן זה מעכב את תהליך הניטריפיקציה בקרקע. החומר מסיס ונייד בקרקע ולכן מתאים מאוד לשילוב עם אוראן או דשן נוזלי המכיל אוריאה.
החומר מוכר בשימוש בעולם, כמעכב פירוק חנקן בעיקר בשימוש בזבלים ובשטחי מרעה. החומר אינו פועל כרעל ואינו קוטל את החיידקים אלא מכיל חנקן הפוגע ביכולת הפעולה של החיידקים ומשהה אותה לתקופה של 25-55 יום כתלות בטמפרטורה.
בעונת הגידול האחרונה נבחן ה"טוב בלו" בתנאי שדה בשתי חלקות אבוקדו, בתנאי קרקע שונים ובהרכבי חנקן שונים, וזאת בהצלחה רבה.
בניסיון הראשון, נבחן ה"הטוב בלו" בחלקת אבוקדו מהזן ריד נטיעת 2014 הנטוע בקרקע כבדה, בשטחי האבוקדו של גבעת ברנר.
הבדיקה נערכה בדשן "טוב בלו", מבוסס אוראן, בתוספת פרוגת. במהלך הניסוי נבדקה רמת החנקה בעומק בית השורשים (12 ס"מ) ומתחת לבית השורשים (30 ס"מ). מהתוצאות בגרף ניתן לראות שלמרות ששתי החלקות דושנו באותו סוג דשן ובאותו המינון, הרי שבחלקת הטיפול רמת החנקה בבית השורשים הייתה נמוכה משמעותית, משמע שבסביבת השורשים רמת האמון הייתה גבוהה משמעותית, דבר רצוי כשלעצמו המעיד על יכולת מעולה של הדשן לעכב את המעבר לחנקה.

 
 

בתצפית השניה נבדק המעכב בחלקת האס נטיעת 2016 הנטועה בקרקע חולית בחלקות האבוקדו של גברעם. בחלקות אלה, בגלל הקרקע החולית, הדישון בוצע באג"ח בלו 12% בתוספת פרוגת. בדישון יחסי, פעמיים ביום. גם כאן שתי החלקות קבלו את אותו סוג הדשן באותו המינון.

 
 

ניתן לראות בגרף שרמת החנקה בבית השורשים ומתחת לבית השורשים הייתה גבוהה מאוד ביחס לביקורת. ניכר גם שרמת שטיפת החנקות בחלקת הביקורת גבוהה מאוד ביחס לשטח המטופל.
בעונה זו, ורק בדשן גת, ניתן לקבל את החומר כאשר הוא מעורב בדשן. מינון החומר בדשן נגזר מסוג החנקן שבדשן ומריכוז בתמיסה. סדרת דשן זו נקראת"טוב בלו" ומגיעה בגוון תואם. (כחול).

 

לדישון בדשני ה"טוב בלו" מס' יתרונות:

  1. החנקן נותר כאמון והוא זמין מהרגע הראשון בצורה מלאה
  2. החנקן הנותן כאמון לא נשטף ונותר זמין לגידול גם אם מתבצעת השקיה ביום העוקב לדישון.
  3. לרוב סוגי הגידולים העדפה מובהקת לקליטת חנקן כאמון על פני חנקה
  4. עצם קליטת האמון מחמיצה את בית השורשים ומשפרת קליטת חומרי הזנה נוספים ע"י העץ.
 

בדשן גת עומד לרשותך צוות אגרונומים מיומן ללווי וסיוע בהכנת תכנית דישון האופטימלית לדרישת החלקה שלך.

ערן בן יעקב
אגרונום
054-4361144
eran@deshengat.co.il

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

דילוג לתוכן