קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

מניסיונם של חקלאים: טנסיומטרים בבננות

כבר רבות דובר על יתרונות של שילוב שימוש של מערכות טנסיומטרים במטעים וחממות.
בכתבה זאת רציתי לשתף אתכם מניסיוני האישי בליווי חקלאים המשתמשים במערכות טנסיומטרים המשווקות על ידי "דשן גת" במטעי הבננות בחוף הכרמל. אני מעודד ומלווה חקלאים לנצל את יתרונות המערכת בייעול משטר הדשייה של הגידולים השונים.
מאז ומתמיד המדד להשקיית הבננות הייתה טבלה שהתבססה על התאיידות שנתית ממוצעת והייתה נכונה לאזור חוף הכרמל וגליל מערבי.
תמיד עמדה השאלה האם להשקות את המטעים באותה הכמות שכן החלקות אינן הומוגניות בהרכב הקרקע, במיקומן הטופוגרפי ובמצב המטע מבחינת פריחות.
הדעה הרווחת בגידול הבננה היא שגידול זה צורך הרבה מים והיו מי שהוסיפו "שאם נכנסים למטע ויוצאים ואין בוץ על הנעליים ההשקיה לוקה בחסר".

 

עם השנים, רכשו המגדלים מיומנות גידול, והפעילו שיקול דעת בפתיחת המים אם "לפי העין" ואו "לפי חוד הסכין" (נעיצתה בקרקע לבדיקת רטיבות).
עם תחילת השיווק של מערכות הטנסיומטרים על ידי "דשן גת", נחשפתי ליתרונות המערכת ולרכישות של חקלאים ברחבי הארץ. החלטתי ללמוד לעומק את הנושא ולעודד חקלאים לעשות גם הם שימוש במערכות אלו. חקלאי אותו אני מלווה מזה שנים ארוכות, בחר לרכוש ולהתקין מערכת בחלקה של 30 דונם.
התקנו את הטנסיומטרים בחלקה, האחד בעומק 20 ס"מ והשני בעומק 40 ס"מ ובליווי מקצועי והסברים של אגרונום דשן גת התחלתנו להשקות לפי התוצאות המתקבלות מהקריאות של המערכת.
כבר בהתחלה הסתבר שיש רטיבות גדולה בעומק 40 ס"מ שנובעת ממי תהום גבוהים ואילו ב-20 ס"מ העליונים יש התייבשות יחסית מהירה (אדמת מילוי). בהתאם לעובדה שההשקיה בעודף שינינו את ממשק ההשקיה, הגדלנו את מרווחי הזמן בין ההשקיות והקטנו את כמויות המים. התוצאה הייתה יוצאת דופן. בעונה אחת נחסכו 30% מכמות המים בהשוואה לשנים קודמות והמטע נראה נהדר. נחסכו כ- 300 מ"ק לדונם, עבור חלקה של 30 דונם כמות המים שנחסכה מעל 9000 מ"ק אשר עלותם יקרה.
הרווח לחקלאי בנוסף לחיסכון במים היה יעילות דישון טובה יותר, מניעת חילחול עודפי המים לעומק הקרקע ושטיפת הדשן מעבר לבית השורשים.
עודפי המים גרמו לעליית מפלס מי התהום ולעיתים בעיות איוורור והמלחה. בהשקיה בעזרת הטנסיומטרים אין הצפות, אפשר לצאת מהחלקה עם נעלים ללא בוץ, והחלקה אינה סובלת ממחסור במים.
כשראיתי את התוצאות החלטתי לעניין חקלאים נוספים לעשות שימוש במערכות הטנסיומטרים המשווקות על ידי "דשן גת".
הכנסת מערכת טנסיומטרים לחלקות מטעים רבות, הביאה חקלאים רבים להחלפת מחשבי ההשקיה להפעלה מרחוק כך שניתן להגיב בצורה מהירה יותר לשינוי הנדרש עקב קריאות מערכת הטנסיומטרים.
שינוי זה הקנה לחקלאי אפשרות להיות עם "אצבע על הדופק" בכל הקשור להדשייה גם כשהחקלאי נמצא בחופשה, אך הדבר החשוב יותר הינו שהמטעים שבהן הותקנה המערכת נראים מצוין.
במסגרת עבודתי בדשן גת אני ממשיך להביא לידיעת לקוחותיי וחקלאים נוספים את היתרונות של מערכות אלו. אציין כי גם חקלאים וותיקים, עם ניסיונם הרב בשטח ובקבלת החלטות באופן שוטף לגבי השקיית הגידולים, רכשו את המערכת שכן יתרונה הוא גם בפשטות הבנת פעולתה וגם ביישום ההחלטות הנדרשות כתוצאה מהקריאות המתקבלות.
שימוש במערכת זאת בעתות של מצוקת מים חשובה מאוד.
חשיבותה בהדשייה נכונה ומיטבית, כמו החיסכון הרב במים.

 

איציק דהרי, נציג מכירות ושיווק דשן גת
חוף כרמל ועמק חפר
054-4361151
itzik@deshengat.co.il

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

דילוג לתוכן