קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

מחסורי מגניון (מגנזיום) בהדרים

סימון כימי Mg.
הצמח קולט את המגנזיום כיון ++Mg מתמיסת בקרקע בריזוספירה.

תפקיד המגנזיום בעץ
המגנזיום הינו חלק ממולקולת הכלורופיל (בנוסף לברזל) ומשתתף בפוטוסינטזה. משמש כמשפעל של מספר אנזימים. מעורב במטבוליזים של סוכרים ובסינטזה של חומצות גרעין. משפיע על תנועת סוכרים בפלואם מהעלים לרקמות אחרות בעץ. מעודד קליטת זרחן בשורש והסעתו בקסילם בכיוון העלים.

בקרקעות ישראל בד"כ אין מחסור במגנזיום אלא בזמינותו בתמיסת הקרקע.

  1. היון הנקלט ע"י הצמח הינו יון חיובי הנספח לחרסיות הקרקע עקב מטענן השלילי.
  2. המגנזיום בתמיסת הקרקע יוצר תרכובות קשות תמס ולמעשה אינו זמין.
  3. עצי ההדר על כנותיהם השונות אינם מ"שבעת המינים" שעברו מיליוני שנות הסתגלות לתנאי ארץ ישראל. האיקלום של עצי ההדר בסה"כ הצליח אבל הותיר מאחריו בעיות כרוניות,כמו קושי בקליטת מגנזיום שיש להתמודד איתו מחדש מדי שנה.

 

עם העליה בשימוש בהשקיה במים מותפלים נוכל לצפות למחסורים גדלים והולכים במגנזיום כיוון שהוא מסולק מהמים בתהליך ההתפלה.
טרם פותח פתרון לכלאציה יציבה של מגנזיום כמו שקיים ליסודות מתכתיים אחרים כמו ברזל, אבץ וכד'. בקרקעות חרסיתיות (בינוניות, כבדות) האפשרות היחידה לתיקון המחסור הינה ריסוס עלוותי באביב, בקרקעות חוליות ניתן להוסיף מגנזיום בהדשיה במהלך העונה.
יש לבצע מדי שנה בדיקת עלים לתכולת יסודות ההזנה ובתוכה גם הבדיקה למגנזיום. בתנאי מחסור לפי ריכוז המגנזיום בעלים וע"פ סימני מחסור המופיעים בעלים, נדרש לבצע דישון במגנזיום באביב העוקב.
המגנזיום אינו נקלט בעלים בוגרים ויש לבצע את הריסוס בלבלוב צעיר.

ריכוז מגנזיום בעלים בשריפה כ% חומר יבש
גבוה – מעל 0.31
רצוי – 0.31 – 0.28
מחסור – קטן מ-0.28, נדרש דישון לתיקון המחסור

כנות ההדרים מהסוג הלימוני קולטות מגנזיום פחות טוב מהקרקע ובד"כ זנים המורכבים על כנות אלו דורשים טיפול שנתי קבוע למחסורים במגנזיום.
קיימים מספר תכשירי מגנזיום המתאימים לריסוס עלוותי. המתאים ביותר הינו ריסוס במגנזיום חנקתי, מוצר שניתן לרכוש גם בדשן גת. יש לבצע את הריסוסים ע"פ הנחיות והוראות היצרן בתווית המוצר.

שחר תבור
אגרונום
054-4361149
shachar@deshengat.co.il

דילוג לתוכן