קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

יתרונות השימוש במעכבי ניטריפיקציה בדישון חנקני בדגניים

מדי שנה, לקראת עונת הפלחה, עולה הסוגיה כיצד לדשן בצורה יעילה את הדשן החנקני. כמות החנקן הנצרכת לחיטה לעונה כ- 10-14 ק"ג\דונם חנקן צרוף, בהתאם לפוטנציאל היבול הצפוי. בתכנון הדישון החנקני יש להתייחס לחנקן המצוי בקרקעות חקלאיות ממחזורי גידול קודמים ויש לקחת אותם בחשבון בתכנון כמות הדשן החנקני הנדרש. בכרב דגניים נהוג לדשן כ9-10 ק"ג\דונם של חנקן צרוף, כרב קטניות כ-7-8 ק"ג\דונם חנקן צרוף, כרב שלחין , קרקעות מזובלות כ-6-7 ק"ג\דונם חנקן צרוף. לאחר קביעת כמות החנקן הנדרש קימות מספר חלופות ליישום הדשן החנקני: יישום כל מנת החנקן הנדרשת לפני הזריעה בפיזור כאוריאה מוצקה או בריסוס בתמיסת אוריאה או אוראן והצנעתם בדיסקוס או קילטור לעומק כ- 20 ס"מ. ההנחה היא שבחורף בו משטר הגשמים מתון, מנת החנקן תספיק להזנה לכל עונת הגידול. בדרך כלל נדרש דישון ראש נוסף להשלמה של חנקן כתוצאה ממטחי גשם גדולים בהם חלה שטיפת חנקן לעומק החתך בו פעילות בית השורשים מוגבלת, או לחילופין ימי גשם מתמשכים בהם נוצרים תנאי חוסר אוורור בקרקע הגורמים לתהליך דנטרפיקציה, בו חל פירוק החנקה בקרקע לתרכובות חנקניות נדיפות בתהליכים על ידי חידקים.

בעזרת מעכב נטרפיקציה ניתן לצמצם את אובדני החנקן ובכך לחסוך בדישון ראש חנקני.
להבנה כיצד חומר מעכב הנטרפיקציה פועל יש להסביר את תהליך מחזור החנקן בקרקע מרגע יישום הדשן בקרקע. חנקן הניתן בדישון יסוד כאוריאה או כאמון גפרתי בקרקע יבשה אינו עובר כל תהליך עד לשלב הרטבה ע"י גשם או הנבטה בהמטרה. בקרקע הרטובה הדשן המוצק מתמוסס ליונים, יון האמון (+NH4)ׂ נספח מיד למינרלי החרסית בקרקע (בנוניות קלות וכבדות). האוריאה מתמוססת למולקולת ובתהליך כימי בעזרת אינזים אוריאז המצוי בקרקע הופכת לאמון תוך 24 שעות הנספח אל מנרלי החרסית בקרקע. האמון הספוח לקרקע כמעט ואינו נייד בקרקע גם בשעורי המטרה גבוהים. האמון בקרקע עובר מידית תהליכי חמצון ע"י חיידקים לחנקית ובהמשך לחנקה (( NO3-, כפי שמתואר בסכמה. מכיוון שהתהליך מיקרוביאלי , קצב הנטרפיקציה תלוי בטמפרטורת הקרקע ב- 30 מעלות צלסיוס התהליך מהיר של ימים בודדים ובטמפרטורות נמוכות בתנאי חורף יכול להמשך מעל חודש ויותר. בסיום תהליך הפירוק מטען החנקן משתנה מחיובי (באמון) לשלילי (בחנקה) מה שגורם לחנקן להיות נייד מאוד בקרקע. כל אירוע גשם או השקיה שוטף את החנקה לחזית ההרטבה בעומק הקרקע לאזור בית שורשים לא פעיל .

סכמת תהליכי החנקן בקרקע מאוריאה לחנקה:

לאחר הצנעת הדשן החנקני לפני זריעת הדגניים, בגשמים מוקדמים בעונה בחודש אוקטובר תחילת נובמבר, טמפרטורות הקרקע עדין גבוהות ותהליך הנטרפיקציה יסב את האמון לחנקה. הגשמים בהמשך ידחקו את החנקה לעומק חזית ההרטבה בקרקע כך שבזמן הנביטה מרבית החנקן יהיה לא זמין לשורשוני הזרעים.
תוספת מעכב נטרפיקציה לדשן מעכבת את פעילות החיידקים כך שהאמון הספוח לקרקע נותר לזמן ארוך בשכבת הקרקע העליונה וזמינותו לשורשוני הזרע הנובט מידית. בהמשך בחורף טמפרטורות הקרקע יורדות ותהליך הנטרפיקציה איטי באופן טיבעי, כך שמרבית החנקן המדושן נשאר בשכבת הקרקע העליונה באזור בו פעילות בית השורשים מירבית. בחורף באירועי גשמים רציפים בהם הקרקע רוויה חלים תנאי דנטרפיקציה בהם חיידקים מפרקים את החנקה (( NO3– לתרכובות חנקן נדיפות וחל איבוד חנקן מהקרקע. בדישון חנקני עם מעכב נטרפיקציה כמות החנקה נמוכה ובהתאם לכך הסיכוי לאיבוד חנקן מדנטרפיקציה פחותים.

מתאור התהליכים לשימור החנקן בשכבת בית השורשים לאחר יישום מעכב נטרפיקציה בדישון היסוד בחנקן, ניתן לחסוך את דישון הראש בשלב 5-6 עלים. דישון הראש נידרש להשלמת החנקן שנגרע משטיפת חנקות או תהליכי דנטרפיקציה כאשר לא ניתן מעכב נטרפיקציה.

חברת דשן גת מביאה לראשונה בישראל חומר המעכב את פעילות החיידקים מפרקי החנקן. חומר זה מעכב את תהליך הנטריפיקציה בקרקע. החומר מסיס ונייד בקרקע ולכן מתאים מאוד לשילוב עם אוראן או דשן נוזלי המכיל אוריאה.

החומר וותיק בשימוש בעולם, כמעכב פירוק חנקן בעיקר בשימוש בזבלים ובשטחי מרעה. החומר אינו פועל כרעל ואינו קוטל את החיידקים אלא מכיל חנקן הפוגע ביכולת הפעולה של החיידקים ומשהה אותה לתקופה של 25-55 יום כתלות בטמפרטורה.

את החומר ניתן לקבל כאשר הוא מעורב בדשן הנוזלי, מוכן לשימוש. מינון החומר בדשן נגזר מסוג החנקן שבדשן ומריכוז בתמיסה. לדוגמה, בדשן אמון חנקתי 21% המכיל 10.5% אמון ניתן ריכוז מעכב נמוך יותר מאשר בדשן אוראן 32% המכיל 18% אוריאה ו7% אמון.

בדשן גת עומד לרשותך צוות אגרונומים מיומן ללווי וסיוע בהכנת תכנית דישון אופטימלית, ע"פ צרכי הגידול ותנאי השטח.

ירון יוטל, אגרונום ראשי דשן גת
נייד: 0544361155
yaron@deshengat.co.il

דילוג לתוכן