קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

יתרונות השימוש במעכבי ניטריפיקציה בדישון גידולים בבתי צמיחה

הגידולים בבתי צמיחה ברובם גידולים עתירי יבול הנחשבים כצרכני יסודות הזנה בכמויות גדולות. ממשק ההשקיה הנהוג אינטנסיבי, בכמויות מים גדולות ובהשקיות בתדירות גבוהה. כתוצאה מכך חלה שטיפת חנקן לעומק החתך בו פעילות בית השורשים מוגבלת, או לחילופין בעודף מים נוצרים תנאי חוסר אוורור בקרקע הגורמים לדנטרפיקציה, תהליך בו על ידי חיידקים חל פירוק החנקה בקרקע לתרכובות חנקניות נדיפות.
בגידולים בבתי צמיחה על קרקע מומלץ להשתמש בדשנים המכילים חנקן על בסיס אמון, או אוריאה העוברת בקרקע תהליך פרוק כימי מהיר לאמון, בעזרת אינזים אוריאז המצוי בקרקע והופכת לאמון תוך 24 שעות.
להזנה באמון במערכת בית השורשים יש יתרון במיוחד בקרקעות בהם ה-pH גבוה מ-7.
בתהליך קליטת האמון על ידי השורשים חלה החמצה בריזוספרה (בקרקע הצמודה לשורשון הפעיל), מצב התורם להגדלת קליטת הזרחן בצמח ומשפר זמינות מיקרו אלמנטים כמו ברזל מנגן ואבץ.

 

יון האמון (+NH4) נספח מיד למינרלי החרסית בקרקע (בנוניות-קלות וכבדות), האמון הספוח לקרקע כמעט ואינו נייד בקרקע גם בהשקיה מתמשכת.
באופן טבעי האמון בקרקע עובר נטרפיקציה, תהליכי חמצון ע"י חיידקים לחנקית ובהמשך לחנקה (NO3), כפי שמתואר בסכמה. מכיוון שהתהליך מיקרוביאלי קצב הנטרפיקציה תלוי בטמפרטורת הקרקע, ב-30 מעלות צלסיוס התהליך מהיר של ימים בודדים ובטמפרטורות נמוכות בתנאי חורף יכול להמשך מעל חודש ויותר.
בסיום תהליך הפירוק מטען החנקן משתנה מחיובי (באמון) לשלילי (בחנקה) מה שגורם לחנקן החנקתי להיות נייד מאוד בקרקע. כל אירוע השקיה שוטף את החנקה לחזית ההרטבה בעומק הקרקע, לאזור בית שורשים לא פעיל.
בעזרת מעכב נטרפיקציה ניתן לצמצם את אובדני החנקן ובכך לחסוך בדישון חנקני, בנוסף לשיפור קליטת יסודות המיקרו והזרחן.

סכמת תהליכי החנקן בקרקע מאוריאה לחנקה:

 
 

תוספת מעכב נטרפיקציה לדשן מעכבת את פעילות החיידקים כך שהאמון הספוח לקרקע נותר לזמן ארוך בשכבת הקרקע העליונה וזמינותו לשורשונים מידית. כך שמרבית החנקן המדושן נשאר בשכבת הקרקע העליונה באזור בו פעילות בית השורשים מרבית.
בהשקיה בעודף חלים תנאי דנטרפיקציה בהם חיידקים מפרקים את החנקה (NO3) לתרכובות חנקן נדיפות וחל איבוד חנקן מהקרקע. בדישון חנקני עם מעכב נטרפיקציה כמות החנקה נמוכה ובהתאם לכך הסיכוי לאיבוד חנקן מדנטרפיקציה פחותים.
חברת דשן גת מביאה לראשונה בישראל חומר המעכב את פעילות החיידקים מפרקי החנקן. חומר זה מעכב את תהליך הניטריפיקציה בקרקע. החומר מסיס ונייד בקרקע ולכן מתאים מאוד לשילוב עם אוראן או תמיסות דשן "טוב" המכילות אוריאה.
החומר וותיק בשימוש בעולם, כמעכב פירוק חנקן בעיקר בשימוש בזבלים ובשטחי מרעה. החומר אינו פועל כרעל ואינו קוטל את החיידקים אלא מכיל חנקן הפוגע ביכולת הפעולה של החיידקים ומשהה אותה לתקופה של 25-55 יום כתלות בטמפרטורה.
את החומר ניתן לקבל כאשר הוא מעורב בדשן הנוזלי, מוכן לשימוש. מינון החומר בדשן נגזר מסוג החנקן שבדשן ומריכוז בתמיסה. לדוגמה, בדשן אמון חנקתי 21% המכיל 10.5% אמון ניתן ריכוז מעכב נמוך יותר מאשר בדשן אוראן 32% המכיל 18% אוריאה ו7% אמון.

 

בדשן גת עומד לרשותך צוות אגרונומים מיומן ללווי וסיוע בהכנת תכנית דישון אופטימלית, ע"פ צרכי הגידול ותנאי השטח.

ירון יוטל
אגרונום ראשי
054-4361155
yaron@deshengat.co.il

דילוג לתוכן