קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

יחסי הגומלין בין יסודות ההזנה והשפעתם על הקליטה בצמח

צמחים דורשים מגוון נוטריינטים, חומרי הזנה, לצורך הגידול המיטבי מבחינת מדדי יבול ואיכות. לעיתים קרובות תהליכי הקליטה, ההטמעה וההובלה בצורות היוניות שלהם ע"י הצמח מתוארים כאילו היו נפרדים זה מזה אולם במציאות קיימת אינטראקציה בין כל חומרי ההזנה. אינטראקציה זו יכולה להתרחש עוד בשלב ייצור הדשן, לאחר יישום הדשן בסביבת בית השורשים או לאחר קליטה בצמח.
מרגע יישום הדשן בקרקע, בסביבת בית השורשים, חומרי ההזנה מתחרים ביניהם על אתרי הקליטה שבשורש, שכן לרוב אלה אינם ספציפיים ליסוד הזנה זה או אחר. יחסי הגומלין בין יסודות ההזנה מושפעים בעיקר מהמאפיינים של אתר הקליטה ומריכוז היון הספציפי בתמיסת ההזנה. שני משתנים אלה יכולים לקבוע במידה רבה האם יחסי הגומלין בין יסודות ההזנה יהיו חיוביים (סינרגיסטיים), או שליליים (אנטגוניסטיים).

אנטגוניזם בין יסודות הזנה מתרחש בעיקר בין יונים בעלי תכונות כימיות ופיזיות דומות. יונים בעלי מטען חשמלי חיובי יתחרו ביונים בעלי מטען חשמלי זהה. ערכיות זהה וגודל פיזי דומה יסלימו את התחרות.
סינרגיזם בין יסודות הזנה מתרחש לרוב בין יסודות בעלי מטען חשמלי זהה אבל ערכיות שונה. עיקר האינטראקציות החיוביות בין יסודות הזנה מתרחשות בין קטיונים ורובן קשורות בקליטת יוני חנקן טעונים שלילית, חנקות.
נכון להיום, נמצאו כ 116 אינטראקציות שונות בין יסודות הזנה המשפיעות על יבול בצורה מובהקת. מאלה 23 מהן אינטראקציות חיוביות התורמות לעלייה ביבול.
מקובל להתייחס בצורה סכמטית ליחסי גומלין אלה בתרשים הבא:

נוסחאות הדשן של "דשן גת" מיוצרות תוך התחשבות באינטראקציות אלה. לדוג' נוסחאות דשן עם מיקרואלמנטים לא יהיו חומציות. נוסחאות דשן למהלך גידול תקין לא יהיו עתירות זרחן וכן הלאה. בשני הניוזלטרים הבאים נסקור מקרים נפוצים של סינרגיזם ואנטגוניזם ביישום חומרי הזנה ונסביר מדוע בחקלאות האינטנסיבית והמתקדמת שלנו אין מקום לנוסחאות סטנדרטיות, אלא לנוסחאות המיוצרות ותפורות להרכב המים, הקרקע והגידול הספציפי, כפי שמומלץ על ידי הצוות המקצועי של "דשן גת".

ערן בן יעקב
אגרונום
054-4361144
eran@deshengat.co.il

מקורות:

  1. http://agriculturers.com/sinergismos-y-antagonismos-entre-nutrientes/
  2. Effect of Nutrient Antagonism and Synergism on Yield and Fertilizer Use Efficiency. Communucations in Soil Science and Plant Analysis. 2017 VOL.48, NO. 16, 1895-1920
דילוג לתוכן