קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

השפעת דישון רציף באבץ גת, פרוגת וחומצות הומיות בעצי אבוקדו – תצפית

כידוע, מחלקים את צריכת חומרי ההזנה של הצמחים למקרואלמטים ולמיקרואלמנטים.
המקרואלמנטים נצרכים בכמויות גדולות ע"י הצמחים (חנקן-זרחן-אשלגן- סידן-מגנזיום) ואותם נהוג  לדשן במהלך עונת הגידול.
המיקרואלמטים (ברזל, מנגן, אבץ) נצרכים ע"י הצמח בכמויות זעירות ולכן בדר"כ לא נהוג לספק אותם לצמחים, מדושנים רק במקרים כשמתגלים בצמח סימני מחסור או בזנים רגישים.
גידול עצים סובטרופיים עתירי יבול הגדיל את הצורך באספקת חומרי מיקרו, בייחוד ברזל, עקב רגישותם למחסורים, ומקובל כיום לדשן אותם במנות קצובות במספר פעמים במהלך עונת ההשקיה.
באזור עמק הירדן ובית שאן נהוג לספק לגידול המנגו ברזל בצורה רציפה בהדשייה נפרדת מהדשן הניתן באופן שוטף.
אבץ לא נוהגים לדשן, למרות שחלק מהמחסורים המאובחנים כמחסורי ברזל הנם כנראה מחסורי אבץ.

 

חומצות הומיות נחשבות לחומר "ביוסטימיולנט", מסדרת החומרים מעודדי צמיחה. סדרת חומרים אלו אינם מחומרי ההזנה של הצמח, אך משפיעים על תהליכים בצמח, צימוח שורשים, עמידות לעקות ועוד.
לאור ניסיון רב שנים בשטח ובמעבדה, פיתחנו פרקטיקה של הזנה רציפה של תוספי הזנה במשולב בתמיסת הדשן, עם קבלת תוצאות מעולות למגדלים. החברה משקיעה מאמצים רבים בהבאת חומרים חדשים ועריכת ניסיונות ותצפיות לבחינת יעילותם.
באבוקדו ובמנגו בקבוץ כנרת ערכנו תצפיות בהם נבחנו חלקות שדושנו בתמיסת דשן משולבת לעומת דישון משקי.
במנגו – הדישון המשקי היה בתמיסה המכילה- אמון חנקתי, ח. זרחתית וחנקת אשלגן. בהרכב- 8-2-4, הוסף ברזל בכמות של 2 ק"ג לחודש (שווה ערך לק"ג כילאט בריכוז 6%).
בחלקת התצפית הדישון בתמיסת טוב דשן גת המכילה – חנקן מאוריאה, זרחן לא חומצי ואשלגן כלורי, בהרכב- 10-2.5-5, בתוספת אבץ, ברזל וחומצות הומיות. לאחר קטיף הוסף עוד 1 ק"ג ברזל בנפרד.
באבוקדו – הדישון המשקי היה בתמיסה המכילה –חנקן מאמון חנקתי, זרחן לא חומצי ואשלגן כלורי בתוספת 3% מיקרואלמנטים.
בחלקת התצפית הדישון בתמיסת טוב גפרתי דשן גת המכילה – חנקן מגופרת אמון ואשלגן כלורי, בהרכב- 8-0-4 בתוספת אבץ, ברזל וחומצות הומיות.
בשנת 2017 החלה התצפית במנגו- בזן "שלי" ובאבוקדו בזן "דיי", ובשנת 2018 הורחבה התצפית , במנגו גם בזן "קיט" ובאבוקדו הוסף  הזן "האס לביא".
במנגו ארע באביב ברד כבד שגרם לאובדן היבול ולכן השנה לא יכולנו לבדוק יבול.
באבוקדו נקטף הזן "דיי", מוצגות התוצאות של השנתיים האחרונות:

2018

טקט דונם יבול יבול לדונם
נסיון 10.2 50.8 5.0
ביקורת 12.9 48.1 3.7

 

2017

טקט דונם יבול יבול לדונם
נסיון 10.2 45.9 4.5
ביקורת 12.9 51.6 4.0

 

בשנת 2017 הדישון היה בתוספת ברזל ואבץ אך ללא חומצות הומיות, בשנת 2018 הוספו גם החומצות ההומיות.
ניתן לראות בחלקה המדושנת בתמיסות דשן גת, שבשנת 2017 נקטף 0.5 טון לדונם יותר מהחלקה בדישון המשקי, והשנה (2018) ההפרש עמד כבר על 1.5 טון. תוצאה זו עקבית עם תצפיות נוספות שערכנו גם במשקים אחרים.
מניסיון רב שנים אנחנו יודעים שדישון רציף עם המיקרואלמנטים בא לידי ביטוי לאחר כשנתיים/שלוש מתחילת הדישון,  אולי זאת הסיבה שהשנה ההפרש היה גבוה יותר, ומאוד יתכן כי זאת התרומה של הוספת ושילוב החומצות ההומיות, כגורם מעודד ומשפר הזנה. אנו נמשיך במעקב בחלקות גם בשנים הבאות.
תופעת לוואי נוספת, בעלת משמעות כלכלית משמעותית, הייתה שבדישון המשולב בתמיסה הייחודית ניתן להפחית משמעותית את כמויות הברזל המדושן עקב היותו הרבה יותר יעיל וזמין לצמח.
לסיכום, הוכח שדישון רציף בתוספת מיקרו אלמנטים וביוסטימיולנטים אכן יכול לשפר את תוצאות המטע,  אך יש לזכור כי יש להכין לכל גידול ולכל שטח את ההרכב המתאים לו.

 

מומלץ להתייעץ עם אגרונום דשן גת לגבי ההרכב המתאים למטע שלך.

מיכל כנות
אגרונומית
054-4361156
michal@deshengat.co.il

דילוג לתוכן