קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

דישון ראש בחיטה

בתקופה זו של עונת הגידול, אנו נמצאים כשלושה שבועות מסיום זריעה וברוב האזורים בארץ ירדה כבר מנת גשם משמעותית. כשתקראו מאמר זה, סביר להניח שתהיו כבר בשלב של עלה שלישי עד רביעי בחיטה.
מה ניתן לעשות על מנת לשפר את איכות קבלת ההחלטות בתקופה זו בה לא ידועים כמויות הגשם הצפויות לבוא ומחירי התוצרת בשפל שכזה? התשובה – בדיקת עלה שלישי.
כידוע, רמת היבול בחיטה נגזרת ממספר השיבולים ליח' שטח וממס' הגרגרים לשיבולת. לאחר הצצה, שני משתנים אלה נגזרים מטמפרטורת סביבה, מרמת הרטיבות בקרקע ומרמת החנקן שבצמח. מכלל הגורמים האלה, נראה שעיקר היכולת הנתונה בידינו להשפיע על רמת היבול היא על רמת החנקן בצמח, כאשר השלב ההתפתחותי הקובע הוא מעלה שלישי עד שלב עלה שישי.

תוספת חנקן בשלב גידול זה, באם ישנו מחסור, תאפשר אפקט אופטימלי על התמיינות הצמח ובעקבות כך על היבול.
מועד הדיגום הוא בגיל חיטה של 3-5 עלים, 200 צמחים למדגם. כל דיגום כזה אמור לייצג חלקה של 150-200 דונם. על הדיגום להתבצע בשעות הבוקר המוקדמות.
אופן הדיגום: יש לעקור באקראי צמחים שלמים, כולל השורש, ולנער לאחר העקירה.
על הצמחים להיות מייצגים, את צמחי המדגם יש להכניס לשקית אטומה ולשמור בקירור עד לביצוע הבדיקה.
בדיקת הדוגמאות מתבצעת במעבדת שרות שדה ובמעבדת דשן גת שבקרית גת והתוצאות מתקבלות לאחר כ 24 שעות.
ניתן לבצע את הבדיקה גם באמצעות מכשיר ידני, horiba, ולקבל תוצאות מיידיות. השימוש במכשיר זה דורש מיומנות וכדאי להתייעץ עם האגרונום המלווה.

פירסום משרד החקלאות – הנחיות לדישון ראש בחיטה – אשר איזנקוט 12-2016

 

אנו עומדים לרשותך לסיוע בפענוח התוצאות שהתקבלו לצורך קבלת החלטה מיידית.

ערן בן יעקב, אגרונום
נייד: 054-4361144
eran@deshengat.co.il

מקורות:
בדיקות חנקה בצמחי חיטה בגיל שלושה עלים באמצעות מכשיר ידני בהשוואה לבדיקה במיצוי מימי במעבדה. התאמה וכיול לטובת הגדרת הצורך בדישון ראש מוקדם. אור רם, אשר אייזנקוט. שה"מ. עידן ריצ'קר. גידולי שדה נגב.

דילוג לתוכן