קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

בקרת השקיה בתמרים באמצעות טנסיומטרים

התמר (Phoenix dactylifera) הוא צמח עתיק יומין וגדל באופן מסורתי בארץ ישראל. אנו מוצאים אזכורים רבים לתמר במקורות כסמל לעץ מרשים ופורה, וכאחד משבעת המינים שנתברכה בהם ארץ ישראל¹. אזור הגידול המיטבי של תמרים לקבלת יבולים מסחריים איכותיים הוא באזורים מדבריים צחיחים, שמבטיחים יבוש טבעי של הפרי. מבחינה ביולוגית ניתן לגדל תמרים בכל אזורי הארץ האחרים, אך פריים נוטה להחמיץ ולא מצליח לעבור את כל שלבי ההבשלה הרצויים לקבלת פרי מסחרי יבש.
למרות שהתמר גדל באופן מסורתי באזורים צחיחים, זהו צמח שצורך כמות גדולה של מים וגודל תמיד ליד מקורות מים טבעיים – בנאות מדבר ובאזורים של מי תהום גבוהים². גם בימינו בגידול המסחרי התמר צורך הרבה מים, בכמות שנעה בין 1,200-1,500 קוב לדונם לעונת גידול, כתלות באזורי הגידול ובנתונים המטאורולוגיים של כל שנה. בממשק ההשקיה המקובל משקים לפי נתוני התאדות גיגית או התאדות מחושבת, על פי מקדמי גידול שמשתנים לפי השלבים הפנולוגיים השונים.

 

השקיה בכמות כזו מציבה אתגר בפני המגדלים – מצד אחד הצורך להשקות את הגידול במידה המתאימה ולא להכניס אותו לעקת יובש, ומצד שני להימנע מהשקיה עודפת שמייצרת חוסר אוורור בבית השורשים ופעילות לא אופטימלית של הצמח.
ישנן דרכים שונות להתמודד עם מצב זה. אנו ב'דשן גת' ממליצים על התקנת מערכת טנסיומטרים דיגיטאלית ככלי להכוונת ההשקיה. טנסיומטר הוא כלי שנמצא בשימוש נרחב בחקלאות ישראל כמה עשורים, והוא מייצג את מתח המים בקרקע בנקודה מסוימת בזמן נתון. היתרון בטנסיומטר שמעביר קריאה רציפה של מתח המים בקרקע הוא היכולת להבין את התהליך שמתרחש בקרקע לאחר השקיה ועד ההשקיה הבאה. זאת בניגוד לטנסיומטר מכאני בו המידע על מתח המים בקרקע הוא נקודתי לרגע הדגימה.
את הטנסיומטרים מציבים בעומק הקרקע בו קיימת מערכת שורשים פעילה, ועל כן בתמרים מקובלת הצבה של תחנה בעלת שלשה עומקים- 30, 60 ו90 ס"מ. המצב הרצוי הוא פעילות משותפת של שלשת העומקים הללו בצריכת מים, המעידה על ממשק השקיה נכון.

 

בתמונה ניתן לראות מערכת המוצבת בחלקת תמרים צעירה (5 שנים), בה המגדל מעוניין לשמור על מתח מים רפה על מנת שלא ליצור עקה. רב הזמן המתחים בטנסיומטרים מתחת לערך קיבול שדה (70 מיליבר), תנאי אוורור לקויים. ניתן לראות את הסנכרון בין שלשת העומקים, שמעיד על כך שכל החתך של מערכת השורשים פעיל בצורה טובה.

 

בתמונה ניתן לראות מערכת המוצבת בחלקת תמרים בוגרת (25 שנים), בה המגדל מעוניין לשמור על תנאי אוורור מרביים, במתח סף להשקיה 220 מיליבר לא בתנאי עקה. רב הזמן המתחים בטנסיומטרים מעל לערך קיבול שדה (70 מיליבר), תנאי אוורור טובים. ניתן לראות את הסנכרון בין שלשת העומקים, שמעיד על כך שכל החתך של מערכת השורשים פעיל בצורה טובה, תקלת השקיה מגיבה מידית בעליה במתחים מעבר למתח הסף.

קשה להפריז בחשיבות ההיעזרות במערכת הטנסיומטרים, ובמיוחד בתקופות בהן לכאורה אין צורך להשקות. למי שירצה בכך, נשמח להעביר רשימת ממליצים משתמשי מערכת טנסיומטרים לצורך התרשמות וקבלת חוות דעת לגבי השימוש השוטף במערכת והיעילות בהתקנת מערכות כאלו במטע ובשדות.

 

ניתן לרכוש בדשן גת מערכות טנסיומטרים מתקדמות, וחבילת שרות לליווי אגרונומי מקצועי של טנסיומטרים במהלך העונה.
צוות אגרונומים מיומן עומד לרשותך ללווי וסיוע בהכנת תכנית דישון אופטימלית.

יעקב הניג
אגרונום
054-4361147
yacovh@deshengat.co.il

 
  1. 'ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון, ארץ זית שמן ודבש' (דברים,ח',ח') מקובל שדבש הוא דבש תמרים.
  2. ברנשטיין צבי, 'התמר', (2004) המועצה לייצור ושיווק פירות.
עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

דילוג לתוכן