קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

עקרונות דישון וגידול אגוזי אדמה

בימים אלה אנו נמצאים לקראת זריעת אגוזי אדמה.
מאחר וטמפרטורת המינימום הנדרשת לזריעה היא 14-16 מעלות צלסיוס בקרקע, הזריעות מתחילות מסוף מרץ-תחילת אפריל.
מקובל לבצע בדיקות קרקע לקראת הזריעה. מאחר ואגוזי האדמה הם קטניות, ועיקר החנקן נקלט מהאטמוספרה ע"י פקעיות המקבעות חנקן אטמוספרי, אנו מתייחסים לערכי הזרחן והאשלגן בלבד.
ערך הסף הנדרש לזרחן הוא 25 מ"ג\ק"ג באולסן וערך הסף לאשלגן הוא 70-75 מ"ג\ק"ג, או 10-11 מ"ג\ל' בקרקעות לס ובקרקעות כבדות. בקרקע חולית מקובל ערך של סף מינימלי בשני מדדים, 175 מ"ג\ק"ג אשלגן חליף ו20 מ"ג\ק"ג במיצוי מיימי ביחס של 4 ל 1.
במידה וקיים מחסור בזרחן, נשלים אותו לפי 1 ק"ג תחמוצת זרחן לכל 1 מ"ג\ק"ג חסר.
במידה וקיים מחסור באשלגן, נוסיף 15-30 ק"ג תחמוצת אשלגן בהתאם לחומרת המחסור.
מאחר ויסודות הזנה אלה אינם ניידים בקרקע, והגידול מושקה בהמטרה, חובה על המגדל ליישם את הדשן כדישון יסוד לפני זריעה.

את הדישון ניתן לעשות במאפ ובאשלגן כלורי, או בגרנובלנד. את הגרנובלנד ניתן לקבל בשלל הרכבים מותאמים לדרישות החלקה כאשר את היישום שנותן חנקן, זרחן ואשלגן ניתן לבצע במהלך אחד במדשנת סיכות וגם במדשנת צנטריפוגלית.
במהלך הזריעה מקובל להזריק לקרקע, בפס הזריעה תרחיף המכיל בקטריות קושרות חנקן. תהליך זה מבוצע כדי לזרז את תהליך היווצרות הפקעיות לאחר התפתחות מערכת השורשים ולאפשר בכך קליטת חנקן זמין לצמח. מסיבה זו אנו ממליצים לדשן ביסוד במאפ, דשן בנוסחא 12-51-0 הדשן מכיל זרחן, המסיס במים ב100%, עם מעט חנקן אמוניקלי המייעל את קליטת הזרחן בעיקר בשלבי הגידול הראשונים שבהם עדיין אין פקעיות פעילות. כך נסייע להתפתחות מהירה של מערכת השורשים יעילה ופונקציונאלית.
במהלך הזריעה, בעיקר בקרקעות לס, מומלץ לשלב יישום של כלאט ברזל על מנת להבטיח הצצה וצימוח תקינים ללא כלורוזות. בקרקעות אלה יש לתת תוספת ברזל לאורך תקופת הגידול, 3-8 מנות לפי הצורך (ויזואלית). אנו ממליצים על השימוש בפרוגת, כלאט הברזל הנוזלי היחיד המורכב משני סוגי כלאטים בעלי אפקט מצטבר, האחד משפר את תכונות השני, ותגובת הצמח – מיידית.
במהלך הגידול מומלץ לוודא התפתחות פקעיות תקינה. הבדיקה מתבצעת

חזותית – בחינת כמות הפקעיות לאורך השורש, ובדיקת אפקטיביות הפקעיות ע"י מעיכה – מוהל הפקעיות צריך להיות ורוד\אדמדם. נוזל צלול מעיד על חוסר יעילות.
אגוז האדמה הוא צמח מעמיק שורש. מערכת השורשים העיקרית מגיעה ל 90 ס"מ והשורש השיפודי מעמיק עד 200 ס"מ. למערכת השורשים חשיבות רבה הן בקיבוע החנקן והזנת הצמח והן בהבטחת משק המים של הגידול, ומכאן שלהשקיה הנכונה חשיבות רבה בהכוונת הגידול בצורה מיטבית. שימוש בטנסיומטרים יכול לסייע בקביעת מנת ההשקיה ומרווחי ההשקייה בצורה הנכונה ביותר. אנו ממליצים על טנסי ומטרים משדרים של מוטס. המערכת קיימת בשוק משנת 2003 ופועלת באמינות מרשימה באלפי מטעים, שדות ובתי גידול בארץ ובחו"ל. יתרון נוסף הוא שאין צורך בעלויות נוספות למעט עלות הרכישה הראשונית ועלות הסים (SIM) הנאמדת בכ10 ₪ לחודש. מניסיון, זו השקעה שמחזירה את עצמה בעונה או שתיים.

בברכת עונה טובה ומוצלחת,
ערן בן יעקב -אגרונום.
054-4361144
eran@deshengat.co.il

התמונה ברישיון יוצר:
CC BY-SA 2.5, https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=254139

דילוג לתוכן