קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

יתרונות הדישון ב"ביו-גת אצות 30" ביוסטימולנטים מאצות, בירקות וגידולי שדה

בשנים האחרונות הולך ומתרחב השימוש בביוסטימולנטים כאמצעי נוסף לדישון לצורך השגת יבול גבוה. "דשן גת" משקיעה רבות בתקופה האחרונה בבחינת יעילות השימוש של "ביו – גת אצות 30" והתאמתו ליישום בהדשייה מתוך הכרה בחשיבותם להגדלת פוטנציאל היבול בגידולים חקלאיים. החומרים הביוסטימולנטים כוללים חומרים ביוכימיים כמו חומצות אמינו, חומצות הומיות, חומצה פולבית, תמצית מאצות וחומרים דומים. כמו כן אילוחים ממקור בקטריאלי או מחיידקים כמו מיקוריזה.

 

ביוסטימולנטים מתמציות של אצות
באזורים חקלאיים הסמוכים למרבצי אצות ים, נעשה שימוש באצות באופן ישיר או אחרי קומפוסטציה, כדי להגביר את פוריות הקרקע ויבול הצמחים. שיווק האצות כמוצר החל כאשר פותח תהליך הפקת תמצית מאצות ללא פגיעה במרכיבים הכימיים, מרבית התמציות המסחריות מופקות מאצות חומיות.

התמציות פעילות כביוסטימולנטים בריכוזים נמוכים. הפעילות כביוסטימולנט מיוחסת לעתים קרובות להימצאותם של הורמונים צמחיים ומרכיבים בעלי משקל מולקולרי נמוך בתמציות. חלק מהתמציות מכילות גם מולקולות יותר גדולות, כולל פולי-סכרידים ייחודיים ופולי-פנולים. מרכיבי תמציות האצות מגבירים את עמידות הצמחים לעקה.
עיקר תרומתם של הביוסטימולנטים לגידול הינה כאשר חלים תנאי עקה במהלך הגידול כמו טמפרטורות גבוהות, תנאי המלחה בבית השורשים, בתנאים של עקות יובש, התפתחות מערכת שורשים לקויה או מחלות קרקע. דישון ביוסטימולנטים מקנה לצמח מעין עמידות לתנאי עקה ובכך לאפשר השגת יבול טובה יותר. מנגנוני הפעולה של הביוסטימולנטים על הצמחים נחקרים בהיקף גדול ברחבי העולם, בעבודות המחקר נמצא שתוספת חומר ביוסטימולנטי בדישון בהגמעה או בריסוס, תוך שעות ספורות גורמות לפעולות גנטיות בתאי הצמח, חל יצור מוגבר של מקטעי RNA אשר מקורם ממקטעים ב-DNA המזוהים כאתרים הפעילים בתנאי עקות שונות. ללא ספק החומרים יוצרים תגובה בצמח ברמה הגנטית, אך כשתנאי העקה לא חלים בעונת הגידול תרומתם ליבול ואיכותו אינה משמעותית.

 

השפעת תמציות האצות על הצמח במנגנונים השונים הוגדרה במחקרים, התנאים בהם יש צפי לתגובה משמעותית בגידול, יפורטו להלן בכל אחד מהמנגנונים:

 

השפעת תמציות של אצות על הצמח

1. קליטת חומרי הזנה, התפתחות הגידול ויבול.
• התפתחות מוגברת של השורשים, כולל יותר שורשים צדדיים ואורך גדול יותר של השורשים.
• הגברת הצימוח של הנוף.
• הגדלת היבול.
מומלץ כתוספת לדישון בגידולים בקרקעות בעלות פוריות קרקע נמוכה, בקרקעות אלקליות בהן התפתחות בית השורשים בעייתית וזמינות יסודות ההזנה מוגבלת, בקרקעות עם חתך קרקע רדוד, בחלקות נגועות בנמטודות.

2. מטבוליזם ופיסיולוגיה של הצמח.
• תכולה מוגברת של כלורופיל, חלבון מסיס, נוגדי-חמצון, פנולים ופלוונוידים.
• הפעלה נמרצת של הגנים המעורבים בקיבוע פחמן, קליטה וויסות של החנקן ושל מובילי חנקה בשורשים.
• הגברת הפוטוסינטזה, הטמעת חנקן והמטבוליזם הבסיסי.
מומלץ כתוספת לדישון בגידולים בהם תנאי הגידול האגרו אקלימיים בעיתיים, כמו מגבלות קרינה. בגידולים בעלי פוטנציאל יבול גבוה ביחס לנוף הצמח.

3. עמידות לעקה א-ביוטית.
• בתנאי יובש, מליחות וטמפרטורות קיצוניות במסלולים מרובים, חלה הגברת ריכוזן של מולקולות אנדוגניות לצמח הקשורות לעקה: ציטוקינין, פרולין ונוגדי-חימצון.
מומלץ כתוספת לדישון בגידולים בתנאי גידול בהמלחה, בקרקעות מלוחות או המושקות במים מליחים. מומלץ כתוספת לדישון באזורים חמים בהם טמפרטורות חריגות במהלך העונה, מומלץ כתוספת לדישון בחלקות בהם יש חשש להשקיה בחסר במהלך העונה.

4. הורמונים צמחיים.
• תמציות המופקות מאצות מכילות הורמונים צמחיים מסויימים, כולל ציטוקינין, אוקסין, חומצה אבציסית, חומצה גיברלית וחומצה סאליזילית.
• השכיחים ביותר הנם הציטוקינין והאוקסין הקשורים לעידוד צמיחת השורשים שנצפתה.
מומלץ כתוספת לדישון בגידולים בעיתיים בהתפתחות שורשים או בהתפתחות וגטטיבית (צימוח).

 

בניסויים מבוקרים שערכנו בחממות הניסוי של "דשן גת" בגידולי מלפפון, פלפל וברוקולי, נבדקה השפעת תוספת האצות לדשן בתנאי עקת יובש על התפתחות הצמחים ויבול.
במלפפון, בטיפולי השקיה שקיבלו 50% ממנת המים, תוספת של "ביו-גת אצות 30" השיאה יבול כמו הטיפול שקיבל השקיה מלאה, כאשר היבול בטיפול מופחת ההשקיה ללא תוספת האצות, היה יותר נמוך.
מחקרים מדעיים רבים הוכיחו את הפוטנציאל של ביוסטימולנטים כדי לשפר את הייצור של הגידולים ולמתן עקות א-ביוטיות כגון יובש ומליחות. שילוב ה"ביו-גת אצות 30" עם הדישון יאפשר ניצול יעיל יותר של חומרי הזנה, כתוצאה מהתפתחות מערכת שורשים נמרצת, הגברת הפוטוסינטזה ויכולת הצמח לפעול בתנאי עקה.
המגמה להדשייה משולבת של תמיסות דשן עם תמיסת מיצוי אצות מאפשרת הזנה משופרת ויעילה לגידול. חברת דשן גת משווקת סידרת חומרים ביוסטימולנטים ממיצוי אצות : "ביו-גת אצות 30" מיצוי מאצות ירוקות.
"ביו-גת אצות 30"-ניתן ליישם בהדשיה באופן ישיר 1- 2 ליטר לדונם בכל יישום , לעונה כ- 3-4 פעמים, סה"כ 4-8 ליטר לדונם לעונה.
מומלץ ליישם "ביו-גת אצות 30"– בהדשייה כתוסף בריכוז של 1.5% בכל סוגי הדשן הנוזלי, באופן רציף החל משלבי הגידול הראשונים.

 

ניתן לפנות לייעוץ לצוות האגרונומים בחברת דשן גת לבחירת הביוסטימיולנט המתאים לגידול, וקבלת הנחיות ליישום.

ירון יוטל
אגרונום ראשי
054-4361155
yaron@deshengat.co.il

דילוג לתוכן