קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

הערכות דישוני יסוד לקראת גידולי אביב - 2016

לקראת תחילת העונה בגידולי האביב נדרש לבצע בדיקות קרקע לפוריות לצורך תכנון ממשק דישון להזנה נכונה של הגידול המיועד. על סמך תוצאות הבדיקות לחשב את כמות יסודות ההזנה שנותרו בקרקע מהגידול בעונה הקודמת, לאחר שטיפת חתך הקרקע ממטחי הגשם עד למועד הדיגום.
בדיקות הקרקע מאפשרות מתן המלצות לדישון להשלמת כמות מדויקת של יסודות ההזנה הנדרשים בעיתוי לפי צורכי הגידול, להשגת ממשק דישון יעיל וחסכני.
את בדיקות הקרקע יש לבצע במועד הקרוב ביותר לתחילת העונה, תוך התייחסות לשלבי העיבודים הנדרשים עד למועד הזריעה\ שתילה והאפשרות לבצע דישון יסוד במידה ונדרש. בדרך כלל לקיחת דגימות קרקע (מנטלים) כשלושה שבועות לפני תחילת העונה הינה זמן סביר, כאשר כשבוע ימים נדרש לקבלת תוצאות מהמעבדה וזמן ניתוחם וכתיבת המלצות, בשבועיים הנותרים ניתן לבצע את דישון היסוד במידה ונדרש וכן את העיבודים להכנת מצע הזריעה/שתילה.
את הדיגום יש לבצע לפי ההנחיות כדאי לקבל מדגם מייצג ואמין, יש להקפיד לקחת לפחות 15 מנטלים לחלקה ללא התייחסות לגודל החלקה. מדגם מייצג ניתן לקחת מחלקה עד 100 דונם , בתנאי שהחלקה אחידה בכרב (הגידול הקודם) , בהרכב הקרקע וטופוגרפיה מישורית. את 15 המנטלים יש לקחת בקווים אלכסונים בשדה (בצורת X או W ), עומק הדגום בהתאם לסוג הבדיקה הנדרש ,לבדיקות זרחן ואשלגן וחנקן לעומק 0-30 ס"מ ,לחישוב מאזן חנקן בחתך בית השורשים מומלץ לדגום גם לעומק 30-60 ס"מ, לבדיקות מליחות עד 60 ס"מ. את המנטלים מכל עומק בנפרד מערבבים היטב וכמות של כ-1 ק"ג קרקע נשלחת לבדיקה למעבדה.
את המנטלים יש לקחת אך ורק עם מקדח לפוריות קרקע, מקדח ספירלי או הולנדי, אין לבצע דיגום עם את חפירה או מעדר.
במחסורי זרחן ואשלגן גבוהים מומלץ לדשן בפס סמוך לפס הזריעה\שתילה בגידולי שורה, על ידי כך ניתן לחסוך כ – 30% עד 50% ממנת הזרחן המקובלת בדישון בפיזור, באשלגן בפס חיסכון בכ- 30% לעומת פיזור.
בגידולים בהם מתחילת הזריעה או השתילה יש מערכת השקיה בטפטוף ניתן לתת בהדשייה את החנקן הזרחן והאשלגן בתמיסת דשן מורכב במקום דישון היסוד.
במחסורי זרחן ואשלגן נמוכים מומלץ לדשן דרך מערכת השקיה בטפטוף, ניתן לתת את החנקן הזרחן והאשלגן בדשן מורכב בשלבי הגידול הראשוניים.

צוות האגרונומים של דשן גת נכון בכל עת לתת מענה וליווי מקצועי משלב ההנחיות לדיגום, עזרה בהעברת המדגמים למעבדות ובמיוחד בכתיבת המלצות לדישון יעיל וחסכני בהתאם לבדיקות הקרקע.

ירון יוטל
אגרונום ראשי
054-4361155
yaron@deshengat.co.il

דילוג לתוכן