קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

דישון והשקייה בכרם זיתים

בעשור האחרון עלה מאוד היקף גידול כרמי הזיתים לשמן. בניגוד לגידול בשיטות המסורתיות הנהוגות בארץ מקדמת דנא, בכרמים אלה נהוגות שיטות גידול מודרניות והגידול נחשב לאינטנסיבי במיוחד.
הכרמים נטעים בצורה המכוונת למסיק מכני, השקייה ודישון במערכות ממוחשבות וקבלת החלטות לגבי דישון והשקיה באמצעות בדיקות עלים וטנסיומטרים בהתאמה.
כיום, המלצות הדישון להשלמה לכמות של 20 ק"ג\ד' חנקן, 6 ק"ג\ד' תחמוצת זרחן  ו- 20 ק"ג\ד' תחמוצת אשלגן, אולם ישנם שיקולים נוספים בקבלת ההחלטות לקראת העונה.

על מה יש לשים דגש בקבלת ההחלטות לעונה?
להלן מספר דוגמאות לסוגיות העומדות בפני המגדל:
סוג החנקן שבדשן. בזית מקובל לדשן בחנקן, זרחן ואשלגן וכן באבץ. לזית מערכת שורשים עניפה, ויחסית לגידולי מטע אחרים אין חשש משמעותי לשטיפת חנקן. לכן ניתן ואף מומלץ לדשן בתמיסות דשן המכילות אוריאה. יתרון נוסף לתמיסות אלה הוא שבסופו של תהליך, תכולת האמון שבהן היא הגבוהה ביותר, מה שמשפר משמעותית את קליטת המיקרואלמנטים ובעיקר את קליטת הזרחן מהקרקע. הדבר נכון במיוחד בקרקעות גרניות.
איכות המים העומדת לרשות המגדל. מגדל המשקה במי קולחין, חובה עליו לבצע ניטור מתמיד של מי ההשקייה. מי קולחין ברמות הטיהור המקובלות כיום מכילים מרכיבי הזנה בכמות לא מבוטלת. מומלץ למגדל להתחשב בתכולה זו. מחד לחסוך בהוצאות הגידול ומאידך לשמור על רמת חנקן נמוכה במי ההשקייה שמשפיעה באופן ישיר על מדדי האיכות בתוצר הסופי – השמן.
דישון זרחן בזית. בשנים האחרונות נערך בחוות גילת מחקר יסודי רב-שנתי על הדישון בזית. במחקר שנערך ע"י צוות בראשותו של דר' אורי ירמיהו, נמצא שלדישון בזרחן יש חשיבות רבה בעיקר בהשפעה על הפריחה והחנטה ומכאן שעל רמות היבול הסופית. מומלץ אם כן, במידה ובמי ההשקיה רמות הזרחן לא מספקות, להוסיף זרחן בהתאם.
אופי ההנבה של הגידול. הרחקת יבול הזיתים בכל שנה למעשה מרחיקה מהמטע יסודות הניתנים כדשן לחלקה. מקובל כי ב -1 טון זיתים מורחקת מהחלקה סך של 15 ק"ג חנקן, 4 ק"ג תחמוצת זרחן ו 25 ק"ג תחמוצת אשלגן. מאחר והזית הוא עץ סירוגי, עומס היבול משתנה מעונה לעונה וחובה על המגדל להתייחס לרמות היבול שהורחקו מהחלקה וכן לרמות היבול הצפויות בחלקה כמו לשאר גורמים תומכי החלטה כגון בדיקות עלים ומים.
כפי שאפשר להתרשם מדוגמאות אלה, קבלת ההחלטות לקראת עונת הדישון אינה טריוויאלית. קיימים הרבה משתנים שהמגדל נדרש לקחת בחשבון וחשוב להבין שההמלצות הרשמיות נותנות כיוון כללי בלבד לרמות הדשן הנדרשות.

בדשן גת עומד לרשותך צוות אגרונומים מיומן לסיוע בהכנת תכנית דישון האופטימלית לדרישת החלקה שלך.

ערן בן יעקב
אגרונום
054-4361144
eran@deshengat.co.il

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

דילוג לתוכן