קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

שיקולים לדישון יסודות מיקרו בבתי צמיחה בעונת החורף

דישני המיקרואלמנטים להזנת צמחים מכילים יסודות הזנה שצריכתם בגידולים השונים נמדדת בגרמים לעונה, לעומת יסודות המקרו הנצרכים בקילוגרמים לעונה (חנקן, זרחן ואשלגן).
יסודות המיקרו כוללת את הברזל, מנגן, אבץ, נחושת, מוליבדן ובורון. יסודות החיוניים לתהליכים כימיים חשובים במערכות התאים בצמח למרות כמותם הקטנה. יסודות המיקרו משמשים בדרך כלל כמעוררי תהליכים ואינם מהווים חלק מתרכובות במבנה תאי הצמח, ללא נוכחותם בצמח לא יתקיימו תהליכי ההטמעה והצמיחה בצמח.
יסודות הברזל, מנגן, נחושת ומוליבדן השייכות לקבוצת מתכות המעבר מחוללים את תהליכי החמצון חיזור, יוצרים קשר בין אנזימים לתרכובות כימיות במוהל התא (במיוחד ברזל ואבץ), או מאיצים תהליכים אנזימטים על ידי שינוי מבנם המרחבי (בעיקר אבץ). הבורון שאינו מקבוצת מתכות המעבר אינו מעורב בתהליכים האנזימטים אך מהווה חלק חיוני בתרכובות האורגניות בצמח, השפעה על היווצרות דופן התא ויציבותם, וכן בתהליכים בממבראנת התא. הכלור המצוי בריכוזים גבוהים בקרקע ובמים למרות זאת נחשב גם כיסוד מיקרו הנקלט על ידי הצמחים בכמויות קטנות כמו יסודות המיקרו, הכלור מקנה לצמחים עמידות למחלות. בורון וכלור בעודף עשויים לגרום להרעלה.

 

מחסורים בצמח של יסודות מיקרו ניתן לזהות בעלים הצעירים בגידול,בדרך כלל מופע המחסור של כל אחד מהיסודות בעלים שונה וכן בין מיני הגידול השונים, אך קיימים גם מיקרים בהם המופע דומה של מחסור יסודות מיקרו שונים.
בקרקעות ובמצעי גידול בהם ה- pHגבוה מ-7 (בסיסי) יסודות המיקרו יוצרים תרכובות קשות תמס וזמינותם לצמח נמוכה. צמחים עם בית שורשים גדול ופעיל בדרך כלל מצליחים לקלוט את יסודות המיקרו המצויים בתמיסת הקרקע , לעיתים נדרש דישון בברזל שזמינותו נמוכה מצריכת הגידול. בתנאי מחסור ביסודות מיקרו יש צורך לדשן בדשנים מיוחדים בהם יסודות המיקרו מכולאטים, תרכובת אורגנית העוטפת את יסוד המיקרו ומונעת תגובתם עם מרכיבי תמיסת הקרקע, אך לשורש הצמח יכולת קליטה היסוד מהכילאט.
לרשות המגדל מגוון גדול של דישני כילאט בהתאם ליסוד במחסור, כגון: פרוגת – לברזל, מנגן-גת למנגן, אבץ-גת לאבץ, מיקרו-גת הכולל את כלל היסודות ברזל+ מנגן+אבץ+ נחושת+מוליבדן, או מיקרו מטעים\ירקות הכולל מנגן+אבץ+נחושת + מוליבדן.
גידול במצעים מנותקים, בהם נפח בית השורשים מצומצם מחייב שימוש רציף ביסודות מיקרו, במיוחד במצעים אינרטיים (פרלייט צמר סלעים) אשר אינם תורמים ומגיבים עם היסודות בתמיסת הקרקע. ככל שמצע הגידול עם קיבול קטיונים חליפים גדול יותר (טוף) ועשיר בחומר אורגני (כפיסי קוקוס, כבול) יש למצע אפשרות לספק חלק מהכמות הנדרשת של יסודות המיקרו.

 

בתנאי חורף בעיית ההזנה ביסודות המיקרו גדלה, גם בגידולים שאינם רגישים למחסורים בתנאי קיץ. תופעה זאת נובעת מכמה סיבות:
1. פעילות בית השורשים פוחתת עם ירידת הטמפרטורות, בעיקר נפגעת קליטת יסודות המיקרו. בחודשי החורף הקרים מומלץ לדשן במיקרו ירקות ובפרוגת, גם בגידולים חסויים בקרקע.
2. תנועת יסודות ההזנה אל השורשים בעיקרה במהלך ההשקיה ובהמשך בתהליך דפוסיה איטי, בחורף כמות המים להשקיה יורדת משמעותית וכן תדירות ההשקיה. כתוצאה מכך פוחתת כמות היומית של יסודות המיקרו המסופקים במי ההשקיה כאשר נהוג דישון יחסי , במיוחד במצעים מנותקים. לכן בחורף נהוג להכפיל את ריכוז המיקרו אלמנטים בתמיסת הדשן (שפיר+ 6% מיקרו במקום שפיר 3% מיקרו הנהוג בקיץ).
3. בחורף תנועת יסודות ההזנה בצמח גם היא פוחתת בתנאי טמפרטורות נמוכות וקרינה מופחתת, נדרש להגדיל את זמינות יסודות המיקרו לצמח כדי להבטיח אספקה רציפה , לעיתים אף נדרש ריסוס עלוותי .

 

לקביעת הצורך בדישון ביסודות מיקרו וממשק הדישון הנדרש ניתן לפנות לאגרונום דשן גת באזור.

 

ירון יוטל, אגרונום ראשי
נייד: 054-4361155
yaron@deshengat.co.il

דילוג לתוכן