קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

ממשק דישון אפרסק ונקטרינה

היסטורית, מוצא האפרסק הינו בסין אבל בארץ מגדלים אפרסק כבר אלפי שנים, עוד מלפני הספירה. הנקטרינה היא בעצם מין של אפרסק ומתאפיינת לעומת האפרסק בקליפה חלקה ללא שערות.
לאפרסק מינים רבים מאחר והוא צמח פורה ונוח מאוד לשינויים גנטיים. מחלקים את מיני האפרסק לפי הדרישות לשעות קור, כאשר את המינים אשר דורשים יותר קור מגדלים בהר הגבוה, ואילו את המינים הדורשים פחות שעות קור מגדלים בשפלה.
האפרסק הוא עץ נשיר המתעורר באביב בלבלוב ובפריחה. באדמות הגירניות במיוחד לאחר אביב גשום תקופת ההתעוררות מלווה לעיתים בכלורוזות כלומר, מחסורי ברזל, ולכן מומלץ לדשן באביב עם הלבלוב באמון אביבי, שילוב יעיל של דשן המכיל חנקן וברזל.

תכנית הדישון נעשית לפי בדיקות העלים שנלקחות בסתיו לפני הקטיף. לכל זן מועד דיגום רצוי, זנים המבשילים מוקדם וזנים אפילים.
לאחר קבלת תוצאות בדיקות העלים מהמעבדה, התוצאות מנותחות לפי הערכים הרצויים. לאחרונה עודכנו הערכים ע"י מערכת ההדרכה והם מחולקים לשלוש רמות – רמה נמוכה, בינונית (רצויה) וגבוהה.
באופן כללי מקובל לתת את מנת הדשן בחלוקה של 60%-70% באביב קיץ עד הקטיף והיתרה במהלך הסתיו לאחר עצירת הצימוח החדש.

הנחיות לדישון:
חנקן: מתן של 15-25 ק"ג.
זרחן: בדרך כלל לא מדושן בכל שנה ורק אם ערכי הבדיקות נמוכים.
אשלגן: מתן של 25-30 ק"ג תחמוצת אשלגן.
רצוי לדשן בהדשיה בדשן נוזלי מסוג טוב שבו החנקן על בסיס אוראן, היוצר סביבה חומצית באזור השורשים ומאפשר קליטת יסודות הזנה בצורה מיטבית.
ניתן גם לדשן בתרכובות דשן מוצק מסוג גתית להמסה בדודי דישון או הכנת תמיסות דשן מורכב במיכלים. לדוגמא: גתית 16-0-32 או גתית 15-0-15.

למיכסום קליטת האמון אנו ממליצים על תוסף לדשן מעכב ניטריפיקציה. בהדשיה כאשר הדשן מוחדר לקרקע, החנקן האמוני והאוריאה שהופכת לאמון, מיד מתחילים לעבור תהליך נטרפיקציה ההופך את האמון לחנקה, אשר ניתנת בקלות לנוע עם מי ההשקיה לחזית ההרטבה בעומק הקרקע. תוסף מעכב ניטריפיקציה שומר על הדשן בצורת אמון לטווח זמן ארוך, ובכך החנקן הזמין לצמח, כאמון, נשאר באזור בית השורשים ונמנעת שטיפת חנקות לעומק הקרקע ולמי התהום.
קליטת האמון ע"י שורשי הצמח גורמת לקליטה טובה יותר של זרחן ומיקרו אלמנטים.
למטעים עם בעיות התפתחות מומלץ על תוסף ביו הומיגת, לזירוז התפתחות מערכת השורשים.
במטעים עם בעיות המלחה, מחסור במים או עקות מסוגים שונים מומלץ להשתמש בתוסף אצות גת 21 או אצות גת 30.
למחסורי מיקרו אלמנטים ניתן להוסיף לדשן הנוזלי כילאטים המכילים מיקרואלמנטים כגון: פרוגת, מיקורוגת, מיקרוגת מטעים, אבץ-גת, מנגן-גת.

רצוי לתאם פגישה עם האגרונום באזורכם על מנת שיוכל להכין לכם תכנית דישון על פי מידת צורכי המטע שלכם.

מיכל כנות
אגרונומית
054-4361156
michal@deshengat.co.il

דילוג לתוכן