קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

חלופות דישון חנקני בחיטה במועד הזריעה

מבוא
בשנים האחרונות חל מעבר משמעותי משימוש במזרעות דרייל מכאניות למזרעות פניאומטייות (אייר- סיידר), המסוגלות לבצע גם זריעת דשן במהלך נפרד או משולב בזריעת החיטה. לפני כעשרים שנה החלו בזריעה במינימום עיבוד, שיטה לעיבוד משמר באזורים בהם קיים סחף קרקע במהלך החורף. לצורך כך פותחו מכונות זריעה המסוגלות לזרוע בקרקע על גבי שלף וכן בו זמנית להצניע דשן.
בפני המגדל אפשרויות שונות ליישום חנקן בגידולי הדגן סמוך למועד הזריעה או בזמן הזריעה. קביעת סוג הדשן, כמות החנקן הנדרשת (ליבול 500-600 ק"גד' גרעינים) בהתאם לשיטת היישום.

פיזור אוריאה במדשנת צנטרפוגלית או פניאומטית- הצנעה בדיסקוסקילטור קל
שיטת דישון ותיקה, לפני זריעה, פיזור אוריאה במדשנת צנטריפוגלית או פניאומטית, לאחר מכן הצנעה בדיסוק או קילטור קל (15-10 ס"מ עומק הצנעה)., מומלצת מנת חנקן נדרשת (N 7-8 ק"ג/ד').
תחשיב מהלכים עד זריעה: עלות הדשן + עלות כלי הפיזור + עלות נוספת של כלי ההצנעה.

פיזור אוריאה משולב במהלך אחד עם דיסקוס או קלטרת קלה
שיטת דישון חדשה יחסית. פיזור אוריאה במדשנת פניאומטית דרך קנקני פיזור בבום בקדמת דיסקוס קל או קלטרת קלה. ההצנעה בנפח חתך עליון (15-10 ס"מ), מומלצת מנת חנקן נדרשת (N 7-8 ק"ג/ד').
תחשיב מהלכים עד זריעה: עלות הדשן + תוספת עלות הפיזור לדיסקוס/קלטרת.

ריסוס אוראן במרסס – הצנעה בדיסקוסקילטור קל
שיטת דישון ותיקה, בה מרססים אוראן על פני השטח ולאחר מכן הצנעתו בדיסוק או קילטור קל לפני זריעה (15-10 ס"מ עומק הצנעה), מומלצת מנת חנקן נדרשת (N 7-8 ק"ג/ד').
תחשיב מהלכים עד זריעה: עלות הדשן + עלות כלי הפיזור + עלות נוספת של כלי ההצנעה.

ריסוס אוראן משולב במהלך אחד עם דיסקוס או קלטרת קלה
שיטת דישון ותיקה יחסית, תוך ריסוס בבום בקדמת דיסקוס קל או קלטרת קלה במהלך אחד. ההצנעה בנפח חתך עליון (20-10 ס"מ), מומלצת מנת חנקן נדרשת (N 7-8 ק"ג/ד').
תחשיב מהלכים עד זריעה: עלות הדשן + תוספת עלות הריסוס לדיסקוס/קלטרת.

דישון אוריאה (אוריאה אייר סיידר) במזרעה-מדשנת "אייר סידר"
שיטת דישון חדשה יחסית, האוריאה מוצנעת בקרקע בפסים בעזרת קנקני הזריעה במזרעת "אייר סידר", ניתן לבצע בכלי זריעת אוריאה בלבד או זרעים, יש מזרעות בהם ניתן לזרוע דשן מוצק עם זרעים במהלך אחד (10-4 ס"מ עומק הצנעה)., במהלך זריעת דשן בלבד נוהגים לדשן במנה מופחתת של חנקן (N 6-7 ק"ג/ד'). במהלך דישון בפס עם זריעת גרעינים בו זמנית חובה לדשן במנה נמוכה של חנקן (N 3-4 ק"ג/ד') למניעת נזקים בנביטה, בשלבים מאוחרים להשלים את מנת החנקן(N 3-5 ק"ג/ד').
מומלץ להשתמש באוריאה אייר סיידר המותאמת במיוחד לשימוש במזרעה ללא תקלות, מוצר חדשני מבית דשן גת.
תחשיב מהלכים עד זריעה: בישום לדישון בלבד -עלות הדשן + עלות הזריעה באייר סיידר.
תחשיב מהלכים בזריעה: בישום בפס זריעה – עלות הזריעה + עלות יישום הדשן להשלמת מנת החנקן.

דישון אוריאה במזרעות "ללא עיבוד" (No Till)
שיטת זריעה ודישון חדשה יחסית, האוריאה מוצנעת בקרקע בחריץ הזריעה, במיקום של פליחת הקרקע ע"י דיסק המזרעה (10-4 ס"מ עומק הצנעה). בגלל מיקום הדשן בפס הזריעה, נוהגים לדשן במנה נמוכה של חנקן (N 4-3 ק"ג/ד') , בשלבים מאוחרים להשלים את המנה לפי הצורך.
תחשיב מהלכים בזריעה: אין עלויות בהכנת מצע זרעים – עלות הזריעה + עלות יישום הדשן להשלמת החנקן.

דישון אוראן במזרעות "ללא עיבוד" (No Till)
קימות מספר מזרעות NT ששיטת הדישון בהם נוזלית , האוראן מוצנע בקרקע בחריץ הזריעה, במקום פליחת הקרקע ע"י דיסק המזרעה (10-4 ס"מ עומק הצנעה). ניתן לדשן בכמות גדולה יותר של חנקן ללא חשש לפגיעה בנבט הצעיר (N 7-6 ק"ג/ד'), בדרך כלל אין צורך בשלב מאוחר להשלים את המנה.
תחשיב מהלכים בזריעה: אין עלויות בהכנת מצע זרעים – עלות הזריעה.

ריסוס אוראן או פיזור מוצק והצנעה בעזרת גשם או השקיה
שיטת דישון ותיקה, בה מרססים אוראן או מפזרים אוריאה מוצקה ע"ג על פני השטח לפני אירוע גשם (לפני זריעה או מיד לאחר זריעה), מתוך צפייה לכמות ממטרים מספקת להמסה והצנעת הדשן בקרקע. באזורים בהם מבצעים השקית הנבטה אין כל בעיה ביישום של אוראן בהדשייה. מומלצת מנת חנקן נדרשת (N 7-8 ק"ג/ד').
תחשיב מהלכים עד זריעה: עלות הדשן + עלות פיזור ריסוס. אוראן בהדשייה עלות הדשן בלבד.

לסיכום
לרשות המגדלים עומד מגוון רחב של אפשרויות יישום, ובהתאמת סוג הדשן והיישום ניתן לחסוך בעלויות דישון היסוד החנקני בפלחה. על המגדל לבחון בקפדנות את העלות הכוללת של היישום והדשן המוצנע בקרקע למצע זרעים, אין זה הכרחי שסוג הדשן בו יחידת החנקן הזולה ביותר נותן את הפתרון הזול ביותר והיעיל ביותר.

ניתן לפנות בכל עת לאגרונומים ולאנשי השטח של "דשן גת", לייעוץ ולעזרה במציאת החלופה המיטבית למגדל.

ירון יוטל, אגרונום ראשי
נייד: 054-4361155
yaron@deshengat.co.il

דילוג לתוכן