קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

שימוש בביוסטימולנטים (ממריצי גידול) מאצות בדישון משולב בגידולים אינטנסיביים

הולך ומתרחב השימוש בביוסטימולנטים כאמצעי נוסף לדישון לצורך השגת יבול גבוה יותר ובאיכות גבוהה. השימוש בחומרים ביסטימולנטים נעשה כבר עשרות שנים בחקלאות, אך לא הושקע מאמץ ניכר במחקר ופיתוח. בעשור האחרון חל מהפך משמעותי ביחס המחקר המדעי לביוסטימולנטים והכרה בחשיבותם להגדלת פוטנציאל היבול בגידולים חקלאים. החומרים הביוסטימולנטים היו ללא הגדרה, ולא ניתן לשייכם לקבוצת הדשנים כי אינם מכילים את יסודות חומרי הזנה הבסיסים, גם לא ניתן לשייכם לקבוצת התרופות או חומרי הדברה בצורת פעילותם.
הוקם ארגון ביוסטימולנטים בינלאומי לצורך הגדרתם ואישורם, והגדרת תחיקה נדרשת לשימוש בתוספים ממקור ביולוגי או טבעי ו\או תוצרים דומים התורמים להתפתחות ובריאות הצמח.
חומרים ביוסטימולנטים כוללים חומרים ביוכימיים כמו חומצות אמינות, חומצות הומיות, חומצה פולבית, תמצית מאצות וחומרים דומים. כמו כן אילוחים ממקור בקטריאלי או מחיידקים כמו מיקוריזה.

ביוסטימולנטים מתמציות של אצות
באזורים חקלאים הסמוכים למרבצי אצות ים, לאורך אלפי שנים נעשה שימוש באצות באופן ישיר או אחרי קומפוסטציה כדי להגביר את פוריות הקרקע ויבול הצמחים. יצור תמצית נוזלית מאצות החל בשנות ה-50, מרבית התמציות המסחריות מופקות מאצות חומיות. התמציות פעילות כביוסטימולנטים בריכוזים נמוכים.
הפעילות כביוסטימולנט מיוחסת לעתים קרובות להימצאותן בתמציות של הורמונים צמחיים ומרכיבים בעלי משקל מולקולרי נמוך בתמציות. חלק מהתמציות מכילות גם מולקולות יותר גדולות, כולל פולי-סכרידים ייחודיים ופולי-פנולים. מרכיבי תמציות האצות מגבירות את עמידות הצמחים לעקה.

השפעת תמציות של אצות על הצמח
1. קליטת חומרי הזנה, התפתחות הגידול ויבול.
* התפתחות מוגברת של השורשים, כולל יותר שורשים צדדיים ואורך גדול יותר של השורשים.
* הגברת הצימוח של הנוף
* הגדלת היבול.

2. מטבוליזם ופיסיולוגיה של הצמח.
* תכולה מוגברת של כלורופיל, של חלבון מסיס, נוגדי-חמצון, פנולים ופלוונוידים.
* הפעלה נמרצת של הגנים המעורבים בקיבוע פחמן, קליטה וויסות של החנקן ושל מובילי חנקה בשורשים.
* הגברת הפוטוסינטזה, הטמעת חנקן והמטבוליזם הבסיסי.

3. עמידות לעקה א-ביוטית.
* בתנאי יובש, מליחות וטמפרטורות קיצוניות ,חלה הגברת ריכוזן של מולקולות אנדוגניות לצמח הקשורות לעקה: ציטוקינין, פרולין ונוגדי-חימצון.

4. הורמונים צמחיים.
* תמציות המופקות מאצות מכילות הורמונים צמחיים מסויימים, כולל ציטוקינין, אוקסין, חומצה אבציסית, חומצה גיברלית וחומצה סאליזילית.
* השכיחים ביותר הנם הציטוקינין והאוקסין הקשורים לעידוד צמיחת השורשים שנצפתה.

מחקרים מדעיים רבים הוכיחו את הפוטנציאל של ביוסטימולנטים כדי לשפר את הייצור של הגידולים ולמתן עקות א-ביוטיות כגון יובש ומליחות. שילוב הביוסטימולנטים עם הדישון יאפשר ניצול יעיל יותר של חומרי הזנה, כתוצאה מהתפתחות מערכת שורשים נמרצת, הגברת הפוטוסינתזה ויכולת הצמח לפעול בתנאי עקה.

המגמה להדשייה משולבת של תמיסות דשן עם תמיסת מיצוי אצות מאפשרת הזנה משופרת ויעילה לגידול.
חברת דשן גת השיקה סידרת חומרים ביוסטימולנטים ממיצוי אצות: "ביו-גת אצות 21"- מיצוי מאצות חומיות, "ביו-גת 30"- מיצוי מאצות ירוקות.
ניתן ליישם בהדשיה באופן ישיר 1- 2 ליטר לדונם בכל יישום, לעונה כ- 3-4 פעמים, סה"כ 4-8 ליטר לדונם לעונה. מומלץ ליישם בהדשייה כתוסף בריכוז של 1.5%-2% תמיסת מיצוי אצות בכל סוגי הדשן הנוזלי , אשר תאפשר אספקת מיצוי האצות באופן רציף החל משלבי הגידול הראשונים.

ניתן לפנות לייעוץ לצוות האגרונומים בחברת דשן גת לבחירת הביו-גת המתאים לגידול וקבלת הנחיות ליישום.

ירון יוטל, אגרונום ראשי
נייד: 054-4361155
yaron@deshengat.co.il

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

דילוג לתוכן