קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

עקרונות הדישון בעגבניות תעשייה

בימים אילו מתחילות שתילות עגבניות התעשייה.
השתילות מתחילות באזור עמק בית שאן ועוברות לעמק יזרעאל, גליל מערבי ולבסוף לאזור הגליל העליון.
שיפור איכות הזנים והאגרו טכניקה הוביל בשנים האחרונות לעלייה ביבול לדונם, ולהזנה נכונה חשיבות גדולה בהשאת היבול ואיכותו.
ראשית, לקבלת החלטה מושכלת לדישון חלקת העגבניות לתעשייה יש לבצע בדיקות קרקע. לאחר קבלת תוצאות הבדיקה נוכל להעריך את פוריות החלקה ולהכין תכנית דישון.
אנחנו מכינים את תכנית הדישון לעגבניות התעשייה לפי שלבי הגידול של העגבנייה: התבססות, התפתחות הפרי, הבשלה ואיסוף הפרי.
מאחר ורוב גידול עגבניות לתעשייה נעשה בארץ משתמשים בטפטוף, אנחנו נעדיף לדשן דרך מערכת הטפטוף בדשנים נוזליים ובכך נייעל את קליטת חומרי ההזנה לצמח.
דרישות הסף לדישון זרחן הן בין 25-30 ח"מ לפי שיטת אולסן. אם ערכי בדיקות הקרקע נמוכים מרמות אלו נוסיף לכל 1 ח"מ חסר, ק"ג אחד של תחמוצת זרחן. בשתילות אביב מוקדמות בהן הטמפרטורות עדיין קרות, נוסיף בשלב ההתבססות זרחן גם אם ערכי בדיקות הקרקע מעל לרמות הסף כדי שתהיה לנו קליטה והתפתחות שורשים טובה ותקינה. כמות הזרחן הדרושה תקבע את סוג הדשן בו נשתמש לפי היחס בין הזרחן לחנקן. לדוגמא: טוב 16-3-0 כאשר אין צורך בתוספת זרחן מרובה, או טוב 8-16-0, כאשר נרצה לתגבר יותר זרחן.
ערכי הסף לרמות אשלגן הם בין 13-14 מ"ג לליטר של אשלגן במיצוי בסידן כלורי, או מעל לרמה של 3300-F∆. אשלגן אינו נע בקלות בקרקע ולכן רצוי לדשן אותו בדישון יסוד בהצנעה בפס לאורך שורת הגידול. נדשן באשלגן כלורי או בתערובת גרנובלנד ברמות של בין 20-40 ק"ג תחמוצת אשלגן לדונם.
רמות החנקן הנדרשות לגידול הן בין 30-35 ק"ג לדונם. את הדישון החנקני ניתן לפי צריכת הצמח לפי שלבי הגידול. ניתן להשתמש בכמה סוגי חנקן: אמון חנקתי, אוריאה ואוראן. לדישון באוראן ישנו יתרון באדמות בסיסיות (שהן רוב אדמות ארצנו).
להתפתחות מערכת שורשים טובה ומסועפת יש חשיבות גדולה בגידול העגבניות לתעשייה כדי שבתקופה קצרה יחסית נוכל לקטוף מהשדה כמויות של בין 10-16 טון לדונם.
שימוש בטנסיומטרים ובייחוד בטנסיומטרים משדרים עוזר בהכוונת ההשקיה לעומק בית השורשים הרצוי ולהימנעות מעודפי מים או ממחסורי מים.
מאחר ובהדשייה מרכיבי הדשן מוסעים עם המים, השקיה נכונה היא גם דישון נכון.

בהצלחה בגידול.

מיכל כנות
אגרונומית דשן- גת.
054-4361156

Michal@deshengat.co.il

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

דילוג לתוכן