קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

מחסורי ברזל במנגו

מוצא המנגו מדרום מזרח אסיה. עיקר גידולו בקרקעות בעלות PH נמוך. רוב הקרקעות בארץ הן בעלות PH בסיסי, והברזל נקלט בצורה מיטבית ברמות PH נמוכות, ולכן כאשר אנו מגדלים בקרקעות בארץ נוצר מחסור.
סימני המחסור בברזל נצפים בעלים הצעירים המקבלים גוון צהבהב ירקרק חיוור (BLEACHING), וכן גודל העלים קטן. ככול שמתקדמת הכלורוזה נעצר הלבלוב ואין התחדשות של עלים צעירים. מחסורי ברזל חריפים עשויים לגרום לתמותת עלים מהקצה למטה ואף באם לא יטופל לתמותת העץ.
מחקרים הוכיחו שהוספת כילאט ברזל לדישון המנגו מעלה את היבול, גם כאשר לא נצפים סימני מחסור של היסוד.

 

רצוי לדשן את המנגו באביב במנת חנקן וברזל (אמון אביבי) ליציאה טובה מנזקי החורף והקור. במחקרים נוספים נמצא שדישון ברזל בסתיו משפיע מאוד על היבול הרב שנתי, ככל הנראה שהדישון הסתווי משפיע על התמיינות משמעותית לפרי. לכן מומלץ לחלק את מנת הברזל שליש באביב ושני שליש בסתיו.
המנה המומלצת לדישון ברזל תלויה בקרקע בה מגודל המנגו.
באדמות עם גיר מתון מומלץ על "פרוגת" כ- 27 ליטר\דונם (שווה בכמות 3 ק"\דונם של כילאט ברזל 6%). באדמות עם אחוז גבוה ניתן ורצוי לדשן עם מנות ברזל גבוהות יותר.
דשן גת מייצרת כבר מעל 30 שנה את תמיסת הברזל פרוגת המורכב משני סוגי כילאטים:
EDTA שמתפרק יחסית מהר באדמות גיריות ולכן משחרר במהירות את הברזל, ו-EDDHA, שהוא כילאט העמיד ל pH גבוהים ולכן נשאר בקרקע בצורה זמינה לזמן ארוך יותר.
השילוב בין ה (EDTA (30% לבין ה (EDDHA (70% מייצר סינרגיה בדישון הברזל.
כמו כן, שילוב ברזל עם דישון חנקן על בסיס אמון או אוריאה משפר את זמינות הברזל, ולכן אנחנו ממליצים לדשן בדשני טוב או בדשני עילית גופרתית עם תוספת של "פרוגת".

 

מומלץ להתייעץ עם האגרונום האזורי לגבי הנוסחה המתאימה למטע שלכם.

מיכל כנות
אגרונומית
054-4361156
michal@deshengat.co.il

דילוג לתוכן