קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

השימוש במעכבי ניטריפיקציה בדישון חנקני בגידולי שדה

בכל גידולי החקלאות בגד"ש ובפלחה, האינטנסיביים והאקסטנסיביים, חשיבותו של החנקן רבה. בניגוד לזרחן ולאשלגן, שאינם ניידים בקרקע והתהליכים הכימיים והביולוגיים שהם עוברים בקרקע אינם משפיעים בצורה משמעותית על תנועתם בקרקע, החנקן הניתן בדישון כאוריאה או כאמון עובר תהליך ביולוגי המכונה ניטריפיקציה, הגורם להפיכתו לחנקה הניתנת לשטיפה בקלות לעומק הקרקע במהלך השקיה לשולי בית השורשים הפעיל, ולכן לא זמין מבחינת הגידול.

 

מקור החנקן בקרקע הוא בחומר אורגני, כגון בע"ח וצמחים, העוברים תהליכי פירוק, בחנקן אטמוספירי העובר קיבוע ע"י חיידקים קושרי חנקן או דישון ע"י החקלאי.

חנקן זה, עובר תהליכי פירוק בשני שלבים מאמון, דרך חנקית לחנקה לפי הסכמה הבאה:

פירוק זה מתבצע ע"י חיידקים. בסיום תהליך הפירוק מטען החנקן משתנה מחיובי (באמון) לשלילי (בחנקה) מה שגורם לחנקן להיות נייד מאוד בקרקע ומכאן המושג שטיפת חנקות.

מעבר לאלמנט הכלכלי של הדחת דשן יקר אל מתחת לבית השורשים, הרי ששטיפת החנקות מהווה בעיה סביבתית קשה בשל זיהום מי תהום. ההערכה היא שכ 20-30% מהדשן הניתן לשטחי גד"ש מודחים לעומק הקרקע.

אנו בדשן גת מביאים לראשונה בישראל חומר המעכב את פעילות החיידקים מפרקי החנקן. חומר זה מעכב את תהליך הניטריפיקציה בקרקע. החומר מסיס ונייד בקרקע ולכן מתאים מאוד לשילוב עם אוראן או דשן נוזלי המכיל אוריאה.

החומר וותיק בשימוש בעולם, כמעכב פירוק חנקן בעיקר בשימוש בזבלים ובשטחי מרעה. החומר אינו פועל כרעל ואינו קוטל את החיידקים אלא מכיל חנקן הפוגע ביכולת הפעולה של החידקים ומשהה אותה לתקופה של 25-55 יום כתלות בטמפרטורה.

את החומר ניתן לקבל כאשר הוא מעורב בדשן הנוזלי, מוכן לשימוש. מינון החומר בדשן נגזר מסוג החנקן שבדשן ומריכוז בתמיסה. לדוגמה, בדשן אמון חנקתי 21% המכיל 10.5% אמון ניתן ריכוז מעכב נמוך יותר מאשר בדשן אוראן 32% המכיל 18% אוריאה ו7% אמון.

 

בדשן גת עומד לרשותך צוות אגרונומים מיומן ללווי וסיוע בהכנת תכנית דישון אופטימלית, ע"פ צרכי הגידול ותנאי השטח.

 

ערן בן יעקב, אגרונום
נייד: 054-4361144
eran@deshengat.co.il

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

דילוג לתוכן