קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

המלצות לדישון צנונית

הצנונית היא ירק ממשפחת המצליבים, בדומה לסלק, הצנון והלפת. בצנונית, בדומה לירקות אלה החלק הנאכל, איבר האגירה, של הצמח הוא למעשה תת-פסיג באיזור צוואר השורש של הגידול. סוג זה של איבר אגירה נקרא אשרוש.
עונת הגידול הטבעית של הצנונית היא החורף אולם בארץ מגדלים צנוניות בכל עונות השנה. איזור הגידול העיקרי בארץ הוא הנגב המערבי, בעיקר בגלל התאמת סוג הקרקעות, לס וקרקע חולית המתאימות לממשק הגידול הייחודי.
לקראת זריעה מומלץ לבצע בדיקת קרקע להערכת תכולת יסודות הזנה. העומק הרצוי לדיגום הוא 0-20 ס"מ.

 

זרחן: הערכים הרצויים לזרחן הם 25 ח"מ בשיטת אולסן.
במחסור יש לדשן ביסוד בדשן מוצק מ.א.פ. לפי 1.5 ק"ג/ד' תחמוצת זרחן על כל 1 ח"מ זרחן חסר, שווה ערך ל- 3 ק"ג לדונם מאפ.

אשלגן: הערך הרצוי לאשלגן הוא 70-75 מ"ג/ק"ג קרקע במיצוי בCaCl2. במחסור יש לדשן 0.5 ק"ג תחמוצת אשלגן לכל 1 ח"מ חסר. בקרקעות חוליות ייבדק ערך האשלגן במיצוי מימי ואשלגן חליף. הערך הרצוי במיצוי מימי הוא 20 מ"גל' והערך הרצוי באשלגן חליף הוא 175מ"ג/ק"ג. אם קיים מחסור בבדיקה אחת, מומלץ לדשן 15 ק"ג/דונם תחמוצת אשלגן. אם המחסור בשני המדדים יש לדשן 30 ק"גדונם תחמוצת אשלגן.

חנקן: מגדל שמביא את החלקה לערכי בדיקה תקינים, או המצניע לפני השתילה קומפוסט במינון מינימלי של 4-5 קוב לדונם, יכול לסיים מחזור גידול בתוספת דישון חנקני בלבד לכל משך הגידול.
מינון החנקן הוא בהתאם להתפתחות החלקה ובאופן כללי עומד על כ 8-12 ק"ג חנקן למחזור גידול, ניתן לדשן בתמיסת אוראן או אמון חנקתי.

בעבר, היה מקובל לדשן את הצנונית בתמיסת חנקת סידן במהלך הגידול כדי לשפר איכות האשרוש. לפני כ-10 שנים נערכו בנגב, ע"י אגרונום דשן גת אלי אורן ז"ל, נסיונות שדה שהוכיחו באופן חד משמעי שאין הצדקה להוצאה הכספית הנוספת ודישון באוראן או באמון חנקתי מספק את כל דרישות הגידול.
משך מחזור גידול צנונית הוא כ40 יום ומשתנה מעט בהתאם לעונה. במהלך בגידול יש חשיבות רבה להשקייה בעיקר בשלבי הגידול המאוחרים, ככל שמתעבה ומבשיל האשרוש יש לשמור על קרקע לחה. אי הקפדה על נוהל זה יביא להסתדקויות בקליפה ולפחיתת איכות משמעותית.
מועד איסוף היבול חייב להיות מדויק ברמת היום. איחור יביא להתפתחות חלילות באשרוש ולפסילת היבול לשיווק.

 

בדשן גת עומד לרשותך צוות אגרונומים מיומן ללווי וסיוע בהכנת תכנית דישון האופטימלית לדרישת החלקה שלך.

 

ערן בן יעקב, אגרונום
נייד: 054-4361144
eran@deshengat.co.il

דילוג לתוכן