קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

בדיקות פטוטרות בכותנה

הכותנה שייכת למשפחת החלמתיים – MALAVACEA והסוג GOSSIPUM LINN. מוצא מיני הבר של הכותנה הוא מאזורים טרופים וסובטרופיים. מיני הבר של הכותנה הם שיחים או עצים היכולים להגיע לאורך של 12 מטר! הכותנה מתחלקת למיני העולם הישן עם 13 כרומוזומים ומיני העולם החדש עם 26 כרומוזומים. איכות זני הכותנה נמדדת לפי אורך וחוזק הסיב שלהם. זני הפימה מצטיינים באיכות סיב גבוהה, ולכן רוב הגידול בארץ הוא זני פימה או אקלפי.

צריכת חומרי ההזנה של הכותנה (NPK) לדונם, הינה בין 23 ל 25 ק"ג חנקן, כ 10 דונם תחמוצת זרחן וכ 20 ק"ג לדונם תחמוצת אשלגן. קליטת חומרי ההזנה מתבצעת בין 57 ל 112 יום מהזריעה, כך שאין יתרון יחסי לדישון יסוד או לדישון מוקדם.

עלה הצמח מורכב מפטוטרת וטרף. הפטוטרת הוא האיבר המקשר בין העלה לענפי הצמח ולמערכות ההובלה של הצמח. בעולם ישנם גידולים רבים הנעזרים בבדיקות פטוטרות לצורך קבלת החלטה בנושא דישון מיטבי. בארץ משתמשים בשיטה זו בעיקר בגידול הכותנה, אך גם בגידולים נוספים. בדיקת פטוטרות משקפת את מצב חומרי ההזנה בצמח בזמן הגידול, והינה מדד חשוב להחלטה על דישון הכותנה.

אופן הבדיקה:
דוגמים את העלה הצעיר הראשון שהגיע למלוא פריסת הטרף (בדר"כ העלה הרביעי או החמישי מקודקוד הצמיחה של הגבעול הראשי). דוגמים 30-50 עלים מצמחים שונים,מצמד שורות לאורך 100-150 מטר. מרחיקים את הטרפים מהפטוטרות ומכניסים לשקית נייר ומסמנים. יש להעביר במהירות ובקירור למעבדה. רצוי לבדוק בבוקר ובשעה קבועה לאורך העונה. יש לדגום אחת לשבוע לפחות במשך 3-4 שבועות. הבדיקה היא אנליזה כמותית של יונים מסיסים ממיצוי של פטוטרות מיובשות (85 מ"צ ל 24 שעות) וטחונות. את התוצאות ממקמים על גבי גרפים המאופיינים לפי חומר ההזנה ושלב התפתחות הצמח. שלב התפתחות הצמח נמדד לפי ימים מפריחה בשדה.

דשן גת מספקת ללקוחותיה, מגדלי הכותנה, את השירות של איסוף הפטוטרות מהשדה ועד הבאתן למעבדה. במעבדת דשן גת במפעל דרום (קריית גת) נעזרים בציוד, מהמשוכללים בארץ, לבדיקת הפטוטרות וניתוח תוצאות הבדיקה במהירות האפשרית.

אתם מוזמנים ליצור קשר עם האגרונום האזורי לקבלת מידע נוסף ולתיאום השירות.

מיכל כנות, אגרונומית
נייד: 054-4361156
michal@deshengat.co.il

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

דילוג לתוכן