קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

שיקולים לדישון ראש חנקני בחיטה בצפי לחורף שחון (2017-18)

בתנאי תחילת עונה עם מאפיינים קיציים,טמפרטורות גבוהות לעונה ומעוט גשמים במרבית האזורים, ההחלטה לצורך בדישון ראש חנקני הינה בעלת משקל כלכלי משמעותי במיוחד כשהתחזית להמשך הינה לחורף שחון. דישון בעודף עשוי להיות לא יעיל, זאת בנוסף לעלות היישום, במיקרים קיצונים אף לגרום לנזק לגידול. בחורף שחון כאשר קיים צורך בדישון ההתלבטות לכמות והעיתוי ליישום דורשת התייחסות שונה מתנאי חורף גשום.
בשנים האחרונות נפוץ השימוש במזרעות משולבות עם דישון בפס הזריעה, בהם ניתנת מנת חנקן צרוף מוגבלת של 2-3 ק"ג\דונם, מחשש לפגיעה בנבטים במיוחד בכמות גשם נמוכה בזמן הנביטה. לכאורה, בתנאים אלה זמינות החנקן גבוהה לנבט וחלה התפתחות נמרצת של הצמח ויצירת סעיפים, בצמחים אלה מתגלים לראשונה תנאי עקת יובש במידה והפסקת הגשם מתמשכת לאחר הגשם הראשון. כאשר צמחי החיטה שרדו עד הגשמים בהמשך, כדי לאושש את הגידול הנטייה למהר ולדשן את החיטה עשויה להחמיר את המצב.

 

המרצת הגידול לצמח גדול בתנאי חורף שחון,עשויה לגרום לתנאי עקת יובש קשים בסוף הגידול ונזק ביבול במיוחד בחיטה לגרעינים. אין חשש לשטיפת חנקן לעומק מהדישון בפס בגלל מיעוט הגשמים בתחילת העונה, במצב זה מומלץ לדחות את דישון הראש לשלב מאוחר יותר (כ- 50 יום מנביטה), בו התחזית לגשם בהמשך העונה ברורה יותר. בצפי לסוף חורף שחון נדרש דישון ראש בחנקן בכמות 2-3 ק"ג\דונם, בצפי לסוף חורף גשום דישון ראש בחנקן בכמות 4-5 ק"ג\דונם.
בבדיקות חנקן בצמח החיטה בשלב עלה 3-4, בשדה שנזרע עם דישון חנקן בפס זריעה ימצאו ערכי חנקן גבוהים במיוחד בתנאים של תחילת חורף דל גשמים, לכאורה בערכים שלפיהם אין צורך בדישון ראש לפי גרף התגובה לדישון ראש. מסקנות אלו יכולות להטעות, בחורף גשום בהמשך יתכן וכמות החנקן בחתך בית השורשים לא תהיה מספקת בגלל כמות החנקן הנמוכה שניתנה ביסוד. במצב זה מומלץ לדחות את דישון הראש ולנקוט באותם מהלכים כפי שמופעים בסעיף קודם.

 

בתחילת עונת חורף חמה עם מיעוט גשמים לאחר נביטה, בכל שיטות הדישון החנקני ביסוד\בזריעה קיימים תנאים של תהליכי נטרפיקציה של אמון לחנקה. בגשמים הראשונים לאחר הגשמים בהנבטה, החנקות שנוצרו בתהליך הנטרפיקציה ישטפו לעומק החתך בהתאם לחזית ההרטבה התלויה בכמות הגשם, יתכן שטיפת חנקן לעומק מעבר לבית השורשים הפעיל בתחילת הגידול. בתנאים אלו יש לבצע דישון ראש בחנקן בהקדם כדי למנוע פגיעה בפוטנציאל היבול. לזיהוי המחסור בשלב מוקדם מומלץ בדיקות במעבדה (ניתן לבצע גם במעבדת דשן גת) של חנקן בצמחי חיטה בגיל 3-4 עלים אמצעי מצוין לקביעת הצורך בדישון חנקני.
מגדלים אשר דישנו ביסוד חנקן עם מעכב נטרפיקציה,יכולים לדחות ללא חשש את דישון הראש בחנקן, במידה ונדרש.

 

בהחלטה בצורך לדישון ראש, ישנה חשיבות משמעותית לעיתוי, במידה וקיים מחסור בחנקן עד שלב 6 עלים ניתן להשפיע בדישון חנקני על פוטנציאל היבול במספר השיבולות (סעיפים נושאי שיבולת), ובמספר השיבוליות לשיבולת (פוטנציאל מספר הגרגרים לשיבולת).
בחלקה בה נדרש דישון ראש בחנקן והחיטה מראה סימני עקה של יובש, אין לדשן בריסוס על הנוף באוראן או תמיסת אוריאה, מומלץ על דישון באוריאה מוצקה.
בשיקול לקביעת הצורך בדישון יש לקחת מספר גורמים החל מכמות הדשן שניתנה ביסוד לפני הזריעה, זני החיטה וייעודם לתחמיץ או גרעינים ובמיוחד בממשק הגשמים מנביטה.

 

ניתן לפנות לייעוץ מקצועי לאגרונום דשן גת באזורכם.

ירון יוטל
אגרונום ראשי
054-4361155
yaron@deshengat.co.il

דילוג לתוכן