קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

מחסורי מנגן בפלפל חממה

המנגן הוא מתכת שסימולו הכימי Mn הינו יסוד קורט (מיקרואלמנט) חשוב והכרחי לקיום תהליכים בצמח. למנגן תפקידים מרכזיים בתהליכים פיזיולוגיים שונים – ממלא תפקיד מפתח בפוטוסינתזה כאשר יוני המנגן במרכז הפעיל של מערכת האור לתהליך פירוק המים וייצור החמצן. המנגן מסייע לאנזימים (סינתזת חלבונים) בתהליך ייצור הכלורופיל, מעורב בסינתזת של חומצה אסקורבית (ויטמין C), מעורב בתהליך ייצור האבקה בפריחה, בהתארכות השורש והתנגדות לפתוגנים.

מחסור במנגן הוא בעיה נפוצה בגידולים רבים – מתרחש לרוב בקרקעות ובמצעי גידול בהם ה- pH גבוה מ-7 (בסיסי), בהן המנגן יוצר תרכובות קשות תמס וזמינותו לצמח נמוכה. למנגן ניידות נמוכה יחסית ומוגבלת בצמח, כתוצאה מכך ניתן להבחין במחסורי מנגן ראשוניים בעלים צעירים. המחסור יופיע בהתחלה ככתמים מנומרים של ירוק בהיר עד כתמים צהובים בין ורידי העלה אשר מתפשטים לכיוון העלים הבוגרים עד להצהבה כללית של כל הצמח. בצמחים בריאים רמות המנגן בעלים מגיעות בד"כ לערכים של 50-200 ח"מ (ppm) לעומת ערכים של מתחת ל 20 ח"מ בעלים בהם מופיעים מחסורי מנגן.

מחסורי מנגן שכיחים בגידול פלפל, מחסור מנגן בפלפל נראה בעלים כאשר ורידי העלה נשארים ירוקים, בעוד שהרקמה בין הורידים הופכת לבהירה יותר ויותר עד הצהבה ככל שהמסחור מחמיר. בנוסף לכך, ע"פ מחקרים, תוספת מנגן יכולה להשפיע חיובית בצמצום תופעת נזקי החום ומצמצום החטטים על גבי הפלפל בתחילת עונת הגידול.

 

בתנאי מחסור במנגן בפלפל מומלץ לדשן בתמיסות דשן המכילות יסודות מיקרו מכולאטים, תרכובת אורגנית העוטפת את יסוד המיקרו ומונעת תגובתם עם מרכיבי תמיסת הקרקע, אך לשורש הצמח יכולת קליטה היסוד מהכילאט.

פתרונות יישום למחסור במנגן העומדים לרשות המגדל:

  1. "מנגן גת" – מקור מנגן זמין לצמח בצורה כילאטית (EDTA), המינון המדויק תלוי בסוג הקרקע וברמת המחסור במנגן. להשגת יעילות מירבית ב"מנגן גת" מומלץ לחלק את היישום למנות רציפות כך שהמנה השבועית לא תרד מחצי ליטר לדונם. ניתן לקבל בקנקנים של 10 ליטר, בצובר ובתוספת לדשן.
  2. "מיקרוגת" – מקור זמין ומרוכז של יסודות קורט (ברזל, מנגן, אבץ, נחושת ומוליבדן) על בסיס כילאט EDTA המשמש להזנת גידולים במצעים מנותקים ובקרקעות חוליות. המנה הכללית המומלצת הינה 60-120 סמ"ק מיקרוגת ל-מ"ק מים. ניתן לקבל בקנקנים של 10 ליטר, בצובר ובתוספת לדשן.
  3. "מיקרו מטעים\ירקות" – מקור זמין ומרוכז של יסודות קורט (מנגן, אבץ, נחושת ומוליבדן) על בסיס כילאט EDTA. מאופיין בריכוז מוגבר של מנגן ואבץ בהשוואה למיקרוגת. המנה הכללית המומלצת הינה 30-60 סמ"ק מיקרוגת ל-מ"ק מים. ניתן לקבל בקנקנים של 10 ליטר, בצובר ובתוספת לדשן.
  4. שילוב "מנגן גת" בתמיסות דשן לא חומציות, תמיסות חנקניות, תמיסות עלית\טוב שאינן חומציות, או הגדלת ריכוז המנגן בדשני שפיר המכילים מיקרואלמנטים.
 

צוות האגרונומים של דשן גת נכון בכל עת לתת מענה וליווי מקצועי.

עדי נוה, אגרונום
adin@deshengat.co.il
054-4361150

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

דילוג לתוכן