קבלת ייעוץ אגרונומי והצעת מחיר

חשיבות הדישון במיקרו אלמנטים במטע

כחלק בלתי נפרד וחשוב ביותר בהזנת המטע (מלבד דישון ביסודות המקרו (N,P,K)), נמצאים גם יסודות המיקרו שהינם – ברזל, מנגן, אבץ, בורון , נחושת, מוליבדן, וקובלט. יסודות הלו נדרשים לעץ בכמויות קטנות יחסית (גרמים בודדים לדונם), תפקידיהם רבים ומגוונים ומחסור בהם פוגע בהתפתחות המטע וביבול.

רוב קרקעות הארץ מכילות רמה גבוהה של גיר ורמת החומציות (pH ) שלהן היא 7 ומעלה.
בתנאים אלה יסודות המיקרו נמצאים בתרכובות קשות תמס ואינם זמינים לצמח, לעומת יסודות הקורט (מיקרו) הזמינים יותר בקרקעות חמוצות (pH נמוך מ- 7).
מרבית גידולי מטע הינם צמחים שאוקלמו כגידולים תרבותיים מאזורי אקלים טרופיים וקרקעות חמוצות, ולכן סובלים באופן כרוני ממחסורים במיקרו אלמנטים.

 

לעיתים בהשקיית המטע נוצרים תנאים של עודף מים הגורמים לחוסר חמצן בסביבת השורשים, מצב המקשה עוד יותר על קליטת יסודות המיקרו בעץ.

ניתן לקבל תמונת מצב של יסודות המיקרו במטע ע"י ביצוע בדיקות עלים בצורה מסודרת מדי שנה במועד המומלץ, בהתאם לתוצאות בתנאי מחסור יש לתת את יסודות המיקרו הנדרשים בהדשייה במהלך עונת הדישון.
כדי למנוע את התקשרותם של יסודות המיקרו בתרכובות קשות תמס משתמשים בדשנים המכילים יסודות מיקרו הקשורים לחומרים אורגניים הנקראים כלאטים. הכלאטים מסיסים במים ויוצרים מולקולה "כלאט-מיקרו" אשר ניתן לשלב במערכת הדישון וההשקיה.
לכלאטים תכונה של התקשרות עם יסוד המיקרו ע"י עטיפתו במולקולה אורגנית אשר מצד אחד "מגינה" על יסוד המיקרו ומצד שני מאפשרת לשורשי הצמח לקלוט את היסוד מתוך המולקולה "כלאט-מיקרו".
הדשייה בדשנים של כלאטי מיקרו יעילה וטבעית לצמחים, אשר משחר האבולציה "למדו" לקלוט יסודות הזנה דרך תמיסת הקרקע בלבד, כמו שאר יסודות ההזנה.
בדשן גת ניתן לקבל את יסודות המיקרו בתמיסת כלאציה מוכנה ליישום במטע, אם בהזרקה נפרדת מהדישון השוטף,ואם בשילוב עם תמיסת הדשן הניתנת בהדשיה במטע.

בחברת דשן גת מגוון רחב של תמיסות כילאטי מיקרו במשפחת "מיקרו מיקס":
פרוגת – כלאט ברזל נוזלי.
אבץ גת – כלאט אבץ נוזלי.
מנגן גת – כלאט מנגן.
מיקרוגת – תערובת של כילאטי ברזל, מנגן, אבץ, נחושת ומוליבדן.
מיקרו מטעים – תערובת של כילאטי מנגן, אבץ, נחושת ומוליבדן.

 

פרטים נוספים באתר דשן גת ואצל אנשי השדה שלנו.

שחר תבור, אגרונום
נייד: 054-4361149
shachar@deshengat.co.il

דילוג לתוכן